Hopp til innhold
Nygårdskrysset
Foto: Dag Aasdalen / NRK

Ny E18 gjennom Ås

Oppsummert

Utvidelsen av E18 Vinterbro-Retvet i Ås er siste del av utbyggingen av ny firefelts vei fra riksgrensen ved Ørje til Vinterbro. Prosjektet avhenger av at Ås kommune vedtar bompengefinansiering. Prisen er anslått til 9,7 milliarder kroner.

  • Statsforvalteren skal vurdere E18-vedtak

    Statsforvalteren må vurdere et av vedtakene i Ås kommunestyret forbundet med nye E18, skriver Ås avis.

    Da Ås kommune vedtok i februar at de åpner for å behandle saken om bompenger på nye E18 Retvet-Vinterbro på nytt, klaget opposisjonen på at saken ble lagt fram med for kort varsel.

    De ba om en avstemning om at saken skulle utsettes, men fikk ikke det av ordfører Bengt Nøst-Klemmetsen (H).

    Det er denne nekten av en votering over utsettelse som nå skal behandles.

  • Uenighet om E18-vedtak i Ås

    Det er uenighet om hva politikerne i Ås faktisk har vedtatt om bompenger på ny E18 mellom Retvet og Vinterbro.

    Det skriver Ås avis.

    I fjor sa Ås nei til bompengeplanen for den nye veien, men i februar vedtok kommunen å behandle saken på nytt, med noen betingelser.

    Men stortingsrepresentant og tidligere Ski-ordfører Anne Kristine Linnestad (H) sier hun leser vedtaket som at kommunen sier ja til bompengeplanene.

    Da hun spurte samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) om veien i februar ga også svaret hans inntrykk av at Ås har sagt ja til bompenger.

    Frps gruppeleder, Kjetil Barfelt, reagerer på tolkningen.

    – Enten har de misforstått, eller så har de ikke satt seg inn i saken. Det er åpenbart ikke i tråd med vedtaket som foreligger, og det er ikke spesielt vanskelig å forstå, sier Barfelt til Ås Avis.

    Ordfører i Ås, Bengt Nøst-Klemmetsen (H), sier at statsråden er tydelig informert om at det vil kreve et nytt vedtak fra Ås for å få vedtatt bompengeplanen.

    – Dette har jeg vært nøye på i all min kommunikasjon, til alle parter. Det er kommunestyrets vedtak som ligger til grunn for videre fremdrift, sier Nøst-Klemmetsen.

    Illustrasjon av en del av ny E18 Retvet-Vinterbro i Ås
    Illustrasjon: Statens vegvesen / Asplan Viak
  • Mener vedlikehold er viktigere enn ny vei

    – Vedlikehold av veiene er viktigere enn ny E18, mener lederen av NAF Øvre Østfold, Tom Wiktorin.

    Beregning gjort av NAF, basert på tall fra Statens vegvesen, viser at det kreves 2,4 milliarder kroner for å få ned forfallet på veien i Østfold.

    Wiktorin mener staten må inn med mer penger. Men mener en del ting kan vente.

    – Vi vil gjerne ha en ny E18 mellom Retvet og Vinterbro. Vi håper den er en del av den kommende transportplan, men så lenge veiene er i god stand er det viktigst.

    En to-felts vei med personbiler i begge retninger, på siden av veien er det snø- Strekningen er på E18 fra Leonardo Da Vinci broen i Ås
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
  • Kommunestyret i Ås snur – sier ja til ny behandling av E18

    – I går fikk vi et vedtak som var for å fortsette med E18 videre, sier ordfører i Ås Bengt Nøst-Klemmetsen (H).

    Det betyr at det kan bli firefelts motorvei mellom Retvet og Vinterbro likevel.

    Tidligere har flertallet av politikerne i kommunen ikke ønsket veien, fordi de mente at bompengesatsen var for høy.

    – Vi har hatt et vedtak som har sperret for videre fremdrift fordi man ikke har villet ta stilling til bompenger, forteller ordføreren.

    Men Høyre fikk til slutt med seg samarbeidspartiene INP, Frp og Senterpartiet, og sier nå ja til å behandle saken på nytt.

    Nøst-Klemmetsen slår fast at bompenger er nødvendig for å få nye veier i Norge.

    – Og jeg synes det er mer riktig at de som bruker en vei betaler litt mer for den, enn de andre skattebetalerne som ikke bruker den.

    E18 fra Leonardo Da Vinci broen i Ås
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK
  • Mulig omkamp om E18 i Follo

    I kveld skal politikerne i Ås ta stilling til om planene for en ny firefelts E18, gjennom Follo, skal behandles på nytt.

    I fjor sa flertallet nei til bompengeopplegget fordi de mente det ble for dyrt for lokale trafikanter, og at bommene ville gi mer trafikk til lokalveiene.

    Med det stoppet prosjektet helt opp.

    Fremskrittspartiet vil nå støtte en ny runde i kommunestyret, men avviser at dette skal sees på som støtte til bompenger.

    - Det vi skal behandle er ikke om det skal være bompengefinansiert E18 eller ikke, men om Statens Vegvesen skal få lov til å legge fram eventuell ny infomasjon, sier partiets gruppeleder Kjetil Barfelt.

    Vegvesenets planer handler om en ny firefelts motorvei mellom Vinterbro i Akershus og Retvet, ved grensa til Østfold.

    Strekningen er 14 kilometer lang og prislappen ble i fjor anslått til rundt 10 milliarder kroner.

    Arbeiderpartiet mener det ikke er grunnlag for noen ny runde om veien.

    - Vi har sett at det ikke er noen vesentlige nye momenter og derfor kommer ikke vi til å gå inn for noe nytt vedtak nå. Den foreslåtte løsningen er ikke noen god løsning for våre innbyggere med bompengenivå og økt trafikk på lokalveiene, sier gruppeleder Edvin Søvik (Ap).

    Høyre stemte i fjor for bompengeløsningen. Sammen med Fremskrittpartiet har de nå flertall i Ås, sammen med Senterpartiet og INP.

    Foreløpig er det uklart om det blir flertall i kveld for gi E18-planene en ny sjanse.

    Nygårdskrysset
    Foto: Dag Aasdalen / NRK