Hopp til innhold

Minnested for andre verdenskrig står på spill: – Aldri vært viktigere å la det stå

Mens Plan- og bygningsetaten vil fjerne Roseslottet, mener byrådet at det aldri før har vært viktigere å la det stå.

Motstandskvinner og menn fra andre verdenskrig, malt av Vebjørn Sand på Roseslottet.

Roseslottet i Oslo består av nær 300 kunstverker; monumentale malerier, installasjoner og skulpturer. Nå må det kanskje fjernes.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Med krig i Europa, økt polarisering og mer ekstremisme, er det viktig med et sted hvor folk kan lære om demokratiet, og om de som ga alt for det.

Det mener byrådslederen i Oslo, Eirik Lae Solberg (H).

– Derfor er byrådet veldig positive til å videreføre Roseslottet.

Ramadan lys på Fridtjof Nansens plass og Roald Amundsens gate i Oslo sentrum
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Mener Roseslottet er viktig

Plan- og bygningsetaten mener at Roseslottet ved Frognerseteren stenger folk ute fra marka.

Dessuten mener de at det er i strid med markaloven og kommuneplanen for Oslo.

Byrådslederen i Oslo er stikk uenig.

– I en tid med større usikkerhet og utrygghet enn på lenge, mener jeg det er viktig at Roseslottet får fortsette. Det har jo vært veldig populært.

– Men må det ligge i marka?

– Det har en fin plassering i dag. Så lenge det er interesse blant folk i byen og for de som står bak installasjonen, ønsker vi å bidra til at Roseslottet kan fortsette.

Synes du Roseslottet bør bevares?

Byrådet har ennå ikke lagt fram sin anbefaling for bystyret, men Eirik Lae Solberg ønsker å fjerne all tvil om hva som blir konklusjonen.

Selv om byrådet og bystyret er positive, er de avhengige av at regjeringen og Statsforvalteren godkjenner at Roseslottet får bli stående.

Det er fordi Roseslottet ligger innenfor markagrensa, som betyr at den er underlagt markaloven.

– Roseslottet har vært der i flere år nå, det har fungert godt, og vi håper det kan fortsette, avslutter Solberg.

Les også Vil ha kunsten vekk fra marka – nå avgjøres Roseslottets skjebne

Roseslottet

– Vi er porten inn til Nordmarka

Vebjørn Sand er kunstnerisk ansvarlig for Roseslottet, sammen med sin bror Eimund.

Kunstner Vebjørn Sand på Roseslottet

Sand mener at Roseslottet har fullstendig motsatt effekt av det Plan- og bygningsetaten mener.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Vi opplever at vi har åpnet marka for nye brukergrupper og at vi er porten inn til Nordmarka.

Sand forteller at de har fått besøk fra mange skoler fra hele byen, og at besøkende fra hele landet og fra utlandet kommer innom.

I tillegg er Roseslottet et viktig minnested for andre verdenskrig, sier Sand.

Vebjørn Sand på Roseslottet

– Vi lærer tusenvis av barn om hva demokrati og menneskerettigheter er, og det er verdier som er under press i vår tid.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

– Vi har malt 60 tidsvitner, løftet motstandskvinner- og menn som var villige til å ofre livet for frihetsverdiene våre. De har fått sin plass i Nordmarka med portretter og historier.

Han mener at Roseslottet er viktig for mange, og forteller om eldre kvinner som har sagt at om Roseslottet skal tas ned, legger de seg i lenker foran.

Les også Opplevde harde kamper i 1940: Eystein (101) rørt av portrettet i Roseslottet

Eystein Røseth og Vebjørn Sand i Roseslottet