– Et kutt på 30 millioner kroner vil føre til at marginale ruter enten blir borte eller får et dårligere tilbud, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre.
Det er opp til Ruter å bestemme på hvilke linjer kuttene kommer, men de ønsker ikke å kommentere saken før styret har behandlet saken onsdag ettermiddag.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Vi advarte mot dette
Årsaken til de planlagte kuttene er at Oslo bystyre, i motsetning til Akershus fylkesting, ikke har bladd opp pengene kollektivselskapet ba om for å opprettholde dagens tilbud.
Leder for samferdsels- og miljøkomitéen i bystyret, Marianne Borgen fra SV, sier det var dette SV og Arbeiderpartiet advarte mot da de la inn mer penger til kollektivtrafikken i sitt alternative Oslo-budsjett.
– Det vi trenger i Oslo nå er en styrking av kollektivtransporten. Det var også dette det nye byrådet lovet når de tiltrådte. Nå kutter de i kollektivtilbudet i det første budsjettet de legger frem.
– Dette er ekstra ille når vi vet at befolkningsveksten i Oslo er så stor, sier Borgen.
- Les også:
- Les også:
Mangler 74 millioner
Kollektivselskapet Ruter mangler 74 millioner kroner for å opprettholde dagens tilbud i Oslo.
30 av disse må kuttes snarest mulig gjennom det Ruter selv kaller tilbudsreduksjon. I tillegg skal 10 millioner kroner kuttes i administrative kostnader. Hvordan de siste drøyt 30 millionene skal spares inn skal Ruter komme tilbake til på nyåret.
– Det må være smertefullt for Venstres nye samferdselsbyråd at man allerede i det første budsjettet ikke klarer å levere et kollektivtransporttilbud som tilsvarer det vi har i år, sier Borgen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Ola Elvestuen forsvarer seg med at Venstre fikk lagt inn nesten 100 millioner kroner mer til buss, trikk og bane da de kom inn i byrådet, men at kommunens økonomiske situasjon er så vanskelig at heller ikke kollektivtrafikken kan skjermes helt for kutt.
– Venstre har satset på kollektivtrafikk i Oslo i mange år, både i og utenfor byråd. Og det har vært en betydelig forbedring av tilbudet gjennom de siste ti årene.
– Likevel, neste års budsjett er stramt, og vi klarer ikke opprettholde det tilbudet vi har hatt siden 1. oktober, avslutter Elvestuen.