– Sponsorene står ved og har tillit til historien Therese Johaug forteller om at dette ikke er et bevisst forsøk på juks, sier sponsoranalytiker Vegard Arntsen i sportsmarkedsføringsselskapet Sponsor Insight.
Ifølge Arntsen har skilandslaget fått en ripe i markedsføringslakken etter gårsdagens avsløring av at Therese Johaug har brutt dopingreglementet, men han tror det kommer til å få begrenset innvirkning på sponsorene.
– Det er klart at hvis Therese Johaug blir utestengt veldig lenge, så kan det ha noe å si når avtalene skal reforhandles, men da skal det være snakk om utestengelse i flere år.
– Hvor viktig var gårsdagens pressekonferanse for sponsorene?
– Helt avgjørende. Man oppfattet at man fikk en detaljert og ærlig forklaring. Det tror jeg sponsorene satte pris på, og forventet, sier sponsoranalytikeren.
- Les: Johaug på pressekonferansen: – Jeg har null skyld
- Les også: Sundby utestengt etter feil bruk av astmamedisin
Hovedsaklig viktig på det norske markedet
Ifølge Arntsen står langrenn og de norske skiløperne så sterkt i Norge at det skal en god del til for at omdømmet blir lagt i grus.
– Nå avventer folk granskningsrapporten, men dersom det kommer flere avsløringer, tror jeg tilliten begynner å bli tynnslitt.
Han sier langrennsløperne sponses av bedrifter som hovedsakelig ønsker å nå fram til det norske markedet.
– Det klart at skrapen de har fått i utlandet er uheldig, men jeg ser ikke helt hvilke bedrifter som bruker dette sponsoratet til å nå andre markeder enn det norske.
Administrasjonssjef i Norges Skiforbund, Anders Bjervig sier til NRK at han har forståelse for at avsløringene setter sponsorene i en vanskelig situasjon og at Skiforbundet er redde for å miste noen av avtalene.
– I dagens situasjon er vi naturligvis det, men vi håper at ved tett og åpent samarbeid skal vi sammen komme gjennom denne vanskelige perioden, sier Bjervig.
– Troverdigheten smeltet bort
Omdømmeekspert Trond Blindheim ved Høgskolen i Kristiania er ikke like optimistisk på vegne av norsk langrenn.
– Dette er jo nasjonalidretten vår. Men nå sier folk at «nå skjønner vi sammenhengen, nå skjønner vi hvorfor vi har vunnet så mye». Ser man én kakerlakk på kjøkkengulvet, vet man at det er hundre til i nærheten, sier han til NTB.
– Dette er spinnvilt. Det som var igjen av troverdighet i norsk langrenn er nå nedsmeltet. Dette er skikkelig ille, legger han til.
– Hjelper at alle elsker Johaug
– Therese Johaug kom ut av pressekonferansen som et offer. Jeg har aldri sett et menneske legge seg så flat. Hun var helt på bunnen, sier Peggy Brønn, professor ved
Handelshøyskolen BI, med omdømme og krisekommunikasjon som fagfelt.
Hun mener nordmenn fortsatt har stor sympati for ski-esset.
– Alle elsker Johaug. Det hjelper, men ledelsen må rydde opp og ta saken alvorlig for at dette ikke skal gå utover omdømmet. I tillegg må Johaug ta noe personlig ansvar.
Amerikaneren har et blikk utenfra når hun vurderer markedsføringsverdien på det norske skilandslaget etter dopingavsløringene. Hun sier langrennssporten er liten i resten av verden, men at skandalene trolig vil huskes av nasjonene som er store innen langrenn.
– Det er en stor ripe i lakken. Norge har et omdømme som et av de reneste skilagene, så fallet er høyt. Det er et paradoks, fordi omdømmet kan lett ta skade når det er så bra.
Brønn mener imidlertid at omdømmet til det norske skilandslaget ikke har fått varige mén, dersom det ikke kommer nye avsløringer.
– Norge har et såpass sterkt omdømme og posisjon at jeg ikke tror at disse to skandalene gir noen dødsdom, sier Brønn.
Hovedsponsor: – Dette er bare trist
Sparebank1 er hovedsponsor for det norske skilandslaget og administrerende direktør, Jon Oluf Brodersen sier til NRK at dopingavsløringene er utfordrende for omdømmet til norsk langrenn, men at de ikke vil ta stilling til hva Johaug-avsløringen har å si for fremtidige sponsoravtaler.
– Som hovedsponsor synes vi at dette bare er trist, men vi opprettholder vår støtte til landslaget og til utøveren i en vanskelig tid. Når rapporten fra granskningsutvalget kommer tar vi stilling til om det er grunn til å gjøre nye vurderinger av sponsoratet, sier Brodersen.
Norsk Tipping forventer at Skiforbundet rydder opp i rutinene rundt utøvernes medikamentbruk.
Kommunikasjonsdirektør, Tonje Sagstuen sier at de vil ha full åpenhet fra skilandslaget, men at de på dette tidspunktet ikke vil diskutere sponsoravtalen midt i en så krevende og vanskelig situasjon.
Hotellkjeden Scandic ser på situasjonen som alvorlig, men sier til NRK at de ikke vil ta en avgjørelse rundt sponsoravtalen før alle fakta er på bordet.
– Therese Johaug er et forbilde for mange. Slik vi har fått saken presentert har vi stor sympati med henne, og håper Norges Skiforbund gjør det de kan for å få fakta raskt på bordet, sier markedssjef Tine Birkeland.