Flystyrten i Colombia skyldtes en rekke menneskelige feil

Det colombianske luftfartstilsynet mener flystyrten som rammet det brasilianske fotballaget Chapecoense var et resultat av en serie grove, menneskelige feil.

Flystyrt i Colombia

Flyet styrtet i et fjellområde utenfor Medellin med 81 personer om bord.

Foto: Luis Benavides / AP

Det kom frem mandag etter at colombianske luftfartsmyndigheter konkluderte sin etterforskning av flystyrten i Colombia 28. november i år.

Ulykken som tok livet av 71 mennesker, deriblant store deler av det brasilianske fotballaget Chapecoense, rystet en hel fotballverden. Nå viser etterforskning at flystyrten kunne og burde vært unngått.

Drivstoffmangel

En rekke menneskelige feil førte til at flyet av typen British Aerospace 146 styrtet på vei til Medellin i Colombia. Flyet tok først av fra Brasil og mellomlandet i Santa Cruz i Bolivia. Men flyet skulle aldri tatt av fra den bolivianske flyplassen, fastslår luftfartstilsynets etterforskning.

I Medellin skulle Chapecoense spille finale i den prestisjefulle turneringen Copa Sudamerica. Det brasilianske fotballaget hadde chartret flyet som tilhørte det Bolivia-baserte charterbyrået LaMia, et fly som ikke oppfylte internasjonale standarder.

Flyet lettet uten å ha nok drivstoff til å komme seg hele veien til Colombia. I så fall skulle det ha mellomlandet én gang til etter stoppet i Santa Cruz. Piloten var også altfor sent ute med å rapportere om den kritiske situasjonen til flygeleder.

Bolivias myndigheter har tidligere lagt all skyld på flyselskapet og piloten.

– Burde aldri lettet

– Verken flyselskapet eller bolivianske myndigheter skulle tillat flyet å lette, sier Freddy Bonilla, sikkerhetsansvarlig i det colombianske luftfartstilsynet. Denne konklusjonen er basert på flyets "svarte boks" og annet bevismateriale.

Etterforskere har funnet ut at flybesetningen var klar over mangelen på drivstoff, men at de ventet for lenge med å informere flygeleder i Medellin. Dermed måtte LaMia-flyet vente med å lande ettersom et annet fly ble prioritert først.

– Underveis snakket piloten og co-piloten flere ganger om å mellomlande i Leticia, en by på grensen mellom Brasil, Peru og Colombia for å fylle tanken, men bestemte seg for å la være, forteller Bonilla.

Da flyet ankom colombiansk luftrom fløy det i motvind og brukte dermed ekstra mye drivstoff. Da piloten endelig bad om hjelp, seks minutter før flyet krasjet, hadde det allerede vært i lufta i to minutter uten fungerende motor. Minutter senere skrudde resten av motorene seg av.

"Total elektrisk svikt"

I tidsrommet fra den første motoren skrudde seg av til flyet styrtet, skal piloten gjentatte ganger spurt om å få lande tidligere enn det egentlig skulle på grunn av "total elektrisk svikt".

Etterforskere i Colombia konkluderer med at flyet heller ikke hadde nødvendige drivstoff-reserver som internasjonale standarder krever for slike fly. Flyet skal også ha flydd for høyt, 30 000 feet som tilsvarer 9144 meter over havet, en høyde flyet ikke var sertifisert for.

Den fulle etterforskningsrapporten vil offentliggjøres i april 2017.

Sportsnyheter

Britain Soccer Premier League

Lagkameraten beinet ballen i eget nett – Firmino holdt liv i Liverpool-håpet

Premier League-sesongen svinner hen, det samme så Liverpools drøm om mesterligaen neste år ut til å gjøre. Så leverte Roberto Firmino to uhyre viktige mål.

Siste nytt

  • 350.000 sier nei til OL

    Uroen rundt avviklingen av OL i Tokyo kommende sommer ser ikke ut til å ta en ende. Nå har 350.000 skrevet under i en kampanje for å stoppe lekene.

    Det er ventet at myndighetene i Japan utvider krisetilstanden i Tokyo fredag, kun ti uker før lekene skal starte.

    Det er tidligere kandidat for guvernør i Tokyo, Kenji Utsunomiya, som står bak underskriftskampanjen som hittil har samlet rundt 350.000 underskrifter.

    – Det er tid for å bestemme seg om vi skal prioritere liv eller OL, sier Utsunomiya.

    Virus Outbreak Japan Daily Life
    Foto: Eugene Hoshiko / AP
  • Mjelde håper på retur i september

    Maren Mjelde gjennomgikk en kneoperasjon i midten av mars. Hun håper å kunne spille kamper igjen for Chelsea i september.

    Landslagskapteinen håper fortsatt å være tilbake på fotballtrening i sommer.

    – Sommeren er jo lang. Jeg har hatt en ganske stor skade. Jeg har fått beskjed om at jeg har cirka fire måneder igjen før jeg kan spille. Det kan fort bli i september, men det er vanskelig å si akkurat når, sier Mjelde til NTB.

    I mars måtte hun opereres etter smellen hun pådro seg i FA-cupfinalen mot Bristol City. (NTB)

    Women's Super League - West Ham United v Chelsea
    Foto: John Sibley / Reuters
  • God avslutning reddet Ventura

    Norske Kristoffer Ventura avsluttet sterkt med sju slag under par på de siste seks hullene i PGA-turneringen natt til fredag.

    Det gjør at Ventura, som er nummer 278 på verdensrankingen, ligger på delt 19.-plass i PGA-turneringen AT & T Byron Nelson.

    PsmeBFap-e8
    Foto: Gerald Herbert / AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal