NRK Meny
Normal

Dødsflyet måtte vente på landing – gikk tom for drivstoff

Flyet som styrtet i Colombia fikk beskjed om å sirkle i luften fordi et annet fly hadde problemer. Nå får piloten skylden for ikke å ha mellomlandet på vei til Medellin.

Fly styrtet i Colombia

TRAGEDIE: 71 av de 77 menneskene om bord er bekreftet omkommet etter flystyrten like ved Medellin i Colombia. Hør utdrag fra lydloggen i innslaget her.

Flyet var chartret av det brasilianske fotballaget Chapeconese som hadde nådd finalen i Copa Sudeamericana. Onsdag kveld ble ofrene hedret på fotballstadion i Medellin, samtidig avdekkes de fatale avgjørelsene i forkant av flystyrten der 71 mennesker omkom.

Det brasilianske lagets reise til det som skulle bli klubbens høydepunkt, viser en serie av tilfeldigheter som til sammen ble katastrofale.

  • Chapecoense byttet fly i siste liten. Flyet de skulle ta fikk ikke lov av det colombianske luftfartsverket til å fly direkte fra São Paulo til Medellin. Laget tok seg derfor til Santa Cruz med et kommersielt fly, før de ble hentet der av et fly som var eid av flyselskapet LaMia.
  • Flyet skulle etter planen ha mellomlandet for å etterfylle på en flyplass nord i Bolivia, men denne flyplassen var stengt.

  • Da flyet nærmet seg flyplassen i Medellin, var et annet fly med tekniske problemer blitt omdirigert til samme flyplass. Dette flyet ble prioritert foran.

  • Kommunikasjonen mellom piloten i flyet med Chapecoense og flygeledelsen viser at faren ble oppdaget for sent.

Dødsflyet måtte vente på landing – gikk tom for drivstoff

VARSLER: Et lengre utdrag fra lydloggen. Denne videoen er ikke tekstet)

På grensen av flyets rekkevidde

At flyet var tomt for drivstoff da det styrtet, er nå offisielt bekreftet.

Ifølge nyhetsbyrået AP er flytypens maksimale rekkevidde 2.965 kilometer. Det er i underkant av avstanden mellom Santa Cruz i Bolivia der flyet tok av og Medellin i Colombia der det skulle lande.

– Reiseruten var helt på grensen av flyets rekkevidde. Selv om alt hadde gått bra, hadde de ikke hatt mye drivstoff igjen ved landing. Jeg forstår ikke hvordan de kunne planlegge å fly direkte med de drivstoffkravene som regelverket stiller, sier John Cox, pensjonert pilot og administrerende direktør i et flysikkerhetsselskap i Florida.

Skulle etterfylt

Ifølge sjefen for flyselskapet Lamia, Gustavo Vargas, skulle flyet etter planen ha mellomlandet for å etterfylle på en flyplass nord i Bolivia.

Denne flyplassen var imidlertid stengt, men flygeren hadde mulighet til å etterfylle i Colombias hovedstad Bogota før han fortsatte til Medellin, sa Vargas til boliviansk TV onsdag kveld.

Hvorfor flygeren valgte å ikke gjøre dette, er uklart.

I henhold til internasjonale regler er det flygerens ansvar å påse at flyet til enhver tid har en drivstoffreserve som tilsvarer minst 30 til 45 minutters flytid.

Flygerne kalkulerer også løpende drivstoffbruken underveis, og de trenger derfor sjelden å bruke av denne reserven.

Tomme tanker

Den colombianske flyhavarikommisjonen har gjennomført en foreløpig undersøkelse av vrakrestene og konkluderer også med at flyet ikke hadde drivstoff på tankene da det styrtet.

– Etter å ha undersøkt restene av flyet på ulykkesstedet kan vi fastslå at det ikke var drivstoff i flyet da det traff bakken. Vi har nå innledet etterforskning for å fastslå årsaken til dette, lyder den foreløpige konklusjonen til Seguridad Aérea de la Aeronáutica.

Ble satt på vent

Flyet var så godt som fullt da det tok av fra Bolivia.

Flytypen BAE 146 Avro RJ85 har en tank på i overkant av 9500 liter og bruker rundt 2000-2250 liter i timen. Flyet hadde vært i luften i fire timer og 20 minutter da flygeledelsen i Medellin satte flyet på vent. Et annet fly hadde rapportert om en mulig drivstofflekkasje og dette flyet ble prioritert.

De dramatiske samtalene mellom piloten og flygeledelsen er beskrevet av nyhetsbyrået AP:

Piloten ber om tillatelse til å lande på grunn av drivstoffproblemer uten å gjøre et formelt nødanrop.

Flygelederen forklarer at et annet fly er omdirigert på grunn av tekniske problemer, at det nærmer seg rullebanen og har prioritet. Piloten på flyet med fotballaget blir bedt om å vente i luften i sju minutter.

Reagerer for sent

Mens flyet sirkler i luften, blir piloten mer desperat.

– Fullstendig elektrisk feil, uten drivstoff, sier piloten rett før flyet går i en spiral på vei mot bakken.

Samtidig skjønner flygelederen alvoret i situasjonen og ber det omdirigerte flyet vente og gjøre plass for det bolivianske charterflyet. Men det er for sent.

Rett før radiosignalene dør ut, sier piloten at de flyr på 9000 fot og kommer med en siste bønn retningsangivelser for innflyvningen.

– Landingsvektorer, senorita. Landingsvektorer.

Overhørte samtalen

Opptaket er offentliggjort i colombianske medier, og skal være understøttet av en overlevende flyvertinne samt en pilot som fløy i nærheten. Sistnevnte skal ha overhørt den paniske samtalen over radiosambandet.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt