– Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle gjøre med skatt eller BSU eller noe av det der, sier 18 år gamle Henriette Klemo-Hjemdal.
Da hun som 14-åring fikk sin første jobb, var det mange nye ting å sette seg inn i.
– Hadde det skjedd uten foreldrene mine til stede hadde jeg vært helt «lost». Det tror jeg mange unge kan kjenne seg igjen i.
Hun er i dag leder for ungdommens bystyre i Kristiansand, hvor hun representerer byens ungdommer.
Klemo-Hjemdal mener barn og unge bør få bedre opplæring i personlig økonomi.
– Jeg tror unge føler det er et veldig viktig tema, som man egentlig ikke får så mye kunnskap om, sier Klemo-Hjemdal.
For hva skjer når man flytter hjemmefra for første gang og må ta ansvar for egen økonomi?
– Det var mye jeg ikke kunne, som jeg bare måtte finne ut av selv, sier Anna Emilie G. Johansen (20).
– Depositum og sånt, det hadde jeg ikke peiling på når jeg flyttet hit, forklarer studenten.
– Jeg visste ikke hvordan jeg skulle betale regninger og sånne ting. Det hadde jeg jo ikke lært, sier Matilde Hals (20).
Savner praktisk kunnskap
Med nye læreplaner høsten 2020 skulle privatøkonomi inn i klasserommene.
Fortsatt mener flere at opplæringen er mangelfull.
– Hvis man velger den teoretiske matten får man faktisk ingen kunnskaper om det med BSU og budsjett, sier Klemo-Hjemdal, som selv går i andre klasse på videregående.
Hun får støtte fra politisk hold.
– Man har jo hatt økt fokus på dette over tid, men problemet har jo ikke blitt mindre, sier bystyrerepresentant i Kristiansand, Amalie Gunnufsen (H).
Hun påpeker at hun mener mange lærere gjør mye bra, men mener det er stor variasjon fra skole til skole.
– Noen er så heldige å få med dette hjemmefra, men ikke alle dessverre, og da kan skolen være et veldig fint sted å lære det for alle.
Amalie Gunnufsen er bystyrerepresentant for Høyre i Kristiansand. Forrige uke tok hun opp skolens økonomiundervisning i bystyret.
Foto: Ada Bjøranger / NRKEn studie gjort av OsloMet i 2020 viste at egne erfaringer var den viktigste måten for å lære om personlig økonomi.
Skolen endte på bunnen av lista.
Rapporten var et kunnskapsgrunnlag til Barne- og familiedepartementet, som skulle lage en handlingsplan for å øke den økonomiske kompetansen i befolkningen.
Skal lære om personlig økonomi gjennom hele skoleløpet
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Kjetil Vevle (Ap), sier han er enig i at økonomi er et viktig tema.
– Å for eksempel kunne sette opp budsjett eller vite hvordan man betaler regninger, er med på å forberede unge på samfunnet de skal ut i, sier Vevle.
Han sier det er bra at elever gir beskjed om hva de ønsker mer av, og at dette skal lyttes til.
– De nye læreplanene er helt tydelige på at elevene skal lære om personlig økonomi i flere fag gjennom hele skoleløpet, sier Vevle.
Han understreker at det tar tid å innføre de nye læreplanene.
– Vi vet det jobbes godt mange steder og det er viktig at vi lar skolene få tid til å ta de nye læreplanene i bruk. Vi følger dette arbeidet og evaluerer underveis.
Hvor lærte du å håndtere din egen økonomi?
Kunnskapsdepartementet opplyser at personlig økonomi er en del av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
Det finnes også i blant annet matematikk og samfunnsfag.
Mangler praktisk kunnskap
Ellen Katrine Nyhus er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder.
Også hun mener det er den praktiske kompetansen mange unge mangler.
– De har noe kunnskap som de har lært på skolen. For eksempel å regne litt på rente, men de mangler en del praktisk kunnskap. Hva skal man bruke denne rentekunnskapen til?
I dag må man i tillegg til økonomisk kunnskap ha digital kompetanse. Det kan gjøre ting enda mer krevende, forteller Ellen Kathrine Nyhus ved Universitetet i Agder.
Foto: Ada Bjøranger / NRKIfølge Nyhus er har det blitt vanskeligere for barn å lære gjennom å observere, fordi man betaler med kort, mobil eller til og med klokker.
– Det gjør det vanskelig for barn å forstå pengestrømmer, forklarer Nyhus.
Fordi barn i dag kan få egne bankkort i 6-7-års alderen, mener Nyhus opplæringen bør begynne tidlig.
– Det er ganske kompleks kunnskap, så derfor er det viktig å få det gradvis gjennom hele grunnskolen.