Hopp til innhold

Tror elbilsalget vil nå milepæl i 2019

35 000 nordmenn står i kø for å skaffe seg elbil, ifølge Elbilforeningen. Det ventes at salg av helelektriske biler vil overstige 50 prosent av det totale nybilsalget i 2019.

Berit Kommedal i ny Elbil

Berit Kommedal har nettopp kjøpt seg ny elbil. Hun er ikke alene om å følge den økende trenden.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Berit Kommedal og ektemannen Øystein Kommedal signerer en elbilkontrakt ved bilforhandleren Gumpens Auto Vest i Kristiansand. Og de er ikke alene om det. Prognoser viser at nær halvparten av bilene som skal selges nye i 2019 blir helelektriske.

Kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, er fornøyd med at 2019 kan bli et historisk år for elbilen.

– Det er første gang vi kommer til å passere 50 prosent markedsandel for nye elbiler. Det er ny rekord. I 2018 passerte vi 30 prosent. Dersom halvparten av alle nye biler som selges i 2019 er nullutslippsbiler, er det helt utrolig, sier Haugneland.

Berit Kommedal og Øystein Kommedal kjøper Elbil av Arthur Hansen

Ekteparet Kommedal forteller at de har skaffet seg elbil på grunn av de lave avgiftene og at bilen er billig i drift. Her med bilselger Arthur Hansen i Gumpens Agder Vest.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Bidrar til utfordringer for bransjen

Markedssjef i Gumpens Auto Vest i Kristiansand, Morten Sogn, forteller at deres bilforretning forsøker å tilpasse seg etterspørselen så godt de kan.

– Vi planlegger å selge 24.000 biler, og av de skal 14.000 være helelektriske, sier han.

Men den store økningen av salget bidrar også til utfordringer for bilbransjen.

– Problemet er at fabrikkene ikke klarer å produsere nok for enkelte merker, og det er usikkert hvor mye som skal produseres. I dag er det bortimot 35 000 kunder i Norge som har bestilt og venter på sin elbil. Noen må nok vente lenge, sier han.

Morten Sogn, markedssjef, Gumpens Auto Vest

Markedssjef i Gumpens Auto Vest i Kristiansand, Morten Sogn, bekrefter at økningen av elbil-salget bidrar til utfordringer for bilbransjen.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Lange ventelister

Ifølge Nils Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, er modellutvalget fortsatt begrenset. Hva de nye bilene faktisk vil koste og hvor langt de går er også usikkert.

– Det legges opp til å selge biler som fortsatt ikke finnes, og forbrukerne går et uoversiktlig år i møte, sier Sødal.

Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land, og importørene jobber for å få inn så mange av disse som mulig til det norske markedet, ifølge Bilimportørenes Landsforening sine egne prognoser.

– De importørene det gjelder ønsker naturlig nok å få tak i biler til alle så fort som mulig, men Norge er et lite land i den store sammenhengen, og vi har ikke all verdens påvirkning på produksjonen av biler ved de store fabrikkene, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

2019 blir rekordår for Elbilsalg

Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land, ifølge Bilimportørenes Landsforening.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %