Hopp til innhold

Elbil-salget mot nye høyder

Stadig flere velger elbilen som hovedbil. I fjor var én av fire nye biler som ble solgt elektrisk, og ifølge Elbilforeningens prognoser vil det kanskje allerede neste år selges flere elektriske enn fossile biler.

Solgt-skilt på elbiler

I fjor ble det satt ny rekord i salg av elektriske biler. Det er nå over 150.000 registrerte elbiler i Norge.

Foto: Per Kåre Sandbakk / NRK

– Det krever kanskje litt mer planlegging med tanke på lading, men ikke mye, og det blir fort en vanesak. Alt i alt er det bare fordeler slik jeg ser det, sier Jan Rosted.

Familien i Vågsbygd i Kristiansand har i løpet av det siste året byttet ut bilparken med to elbiler. En liten bil til bykjøring, og en større som de også kan bruke når de skal på langtur til Oslo eller hytta på fjellet.

Fra baksetet i bilen er også åtte år gamle Niklas Kaberg Rosted fornøyd med foreldrenes valg om å kjøpe elbil.

– Det slipper ikke ut masse sånn gass og sånt. Så det er bedre med elbil for miljøet, sier han og smiler.

Jan Rosted

Jan Rosted og familien har i løpet av det siste året byttet ut bilparken med to elbiler. Han syns overgangen til elektrisk bil har gått overraskende bra.

Foto: Per Kåre Sandbakk / NRK

Les også: Rekordår i salg av antall elbiler i fjor

Rekord i salg av elbiler

I fjor ble det satt ny rekord i elbilsalg i Norge, og det går mot nye rekordtall i år.

Hos Sørlandets bilsenter kan de ikke annet enn å juble.

Bare siden nyttår har bilforhandleren solgt over 300 elbiler.

– Det er helt vilt, jeg aldri opplevd maken. Vi selger alt fra ingen til åtte-ti biler om dagen, så mars ser ut til å bli «all time high», sier Lien og smiler.

Øyvind Lien, Sørlandets bilsenter

Siden nyttår har Øyvind Lien og kollegene hos Sørlandets bilsenter solgt over 300 elbiler.

Foto: Per Kåre Sandbakk / NRK

Han forteller at nye modeller med lengre rekkevidde har gjort at stadig flere familier velger elbil som hovedbil.

– Mange bruker den som bil nummer én. Vi ser at suv-en blir stadig mer parkert, for her er det store besparelser å gjøre.

Lang leveringstid

Ifølge Norsk elbilforenings prognoser, vil det kanskje allerede neste år selges flere elektriske enn fossile biler.

– Vi begynner jo nå å nærme oss halvparten enkelte steder som i Bergen og Oslo. Så jeg tror ikke det er umulig at vi allerede i 2019 kan se en markedsandel på 50 prosent også på landsbasis, sier Petter Haugneland som er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Solgt-skilt på elbil

Hos Sørlandets bilsenter har de den siste tiden solgt opp mot åtte-ti elbiler om dagen.

Foto: Per Kåre Sandbakk / NRK

Med den utviklingen som er nå tror Haugneland det er godt håp om å nå politikernes mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være elektriske.

– Dette kan gå veldig fort. Nå er det teknologiutvikling, rekkevidde og ikke minst ladeinfrastruktur som er de største barrierene for at det ikke skal bli en enda raskere utvikling.

Og Jan Rosted ser ingen grunn til å ikke velge elbil fremover.

– Det er lite driftskostnader og vedlikehold. De bilene vi har kjøpt møter våre behov mer enn nok, så vi kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil igjen.

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder Elbilforeningen

Petter Haugneland i Norsk Elbilforening sier stadig flere velger elbil fremfor fossilbil når de skal kjøpe nytt.

Foto: privat / privat
null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,17 kr
Dyrest kl. 08 2,04 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %