– Det krever kanskje litt mer planlegging med tanke på lading, men ikke mye, og det blir fort en vanesak. Alt i alt er det bare fordeler slik jeg ser det, sier Jan Rosted.
Familien i Vågsbygd i Kristiansand har i løpet av det siste året byttet ut bilparken med to elbiler. En liten bil til bykjøring, og en større som de også kan bruke når de skal på langtur til Oslo eller hytta på fjellet.
Fra baksetet i bilen er også åtte år gamle Niklas Kaberg Rosted fornøyd med foreldrenes valg om å kjøpe elbil.
– Det slipper ikke ut masse sånn gass og sånt. Så det er bedre med elbil for miljøet, sier han og smiler.
Jan Rosted og familien har i løpet av det siste året byttet ut bilparken med to elbiler. Han syns overgangen til elektrisk bil har gått overraskende bra.
Foto: Per Kåre Sandbakk / NRKLes også: Rekordår i salg av antall elbiler i fjor
Rekord i salg av elbiler
I fjor ble det satt ny rekord i elbilsalg i Norge, og det går mot nye rekordtall i år.
Hos Sørlandets bilsenter kan de ikke annet enn å juble.
Bare siden nyttår har bilforhandleren solgt over 300 elbiler.
– Det er helt vilt, jeg aldri opplevd maken. Vi selger alt fra ingen til åtte-ti biler om dagen, så mars ser ut til å bli «all time high», sier Lien og smiler.
Siden nyttår har Øyvind Lien og kollegene hos Sørlandets bilsenter solgt over 300 elbiler.
Foto: Per Kåre Sandbakk / NRKHan forteller at nye modeller med lengre rekkevidde har gjort at stadig flere familier velger elbil som hovedbil.
– Mange bruker den som bil nummer én. Vi ser at suv-en blir stadig mer parkert, for her er det store besparelser å gjøre.
Lang leveringstid
Ifølge Norsk elbilforenings prognoser, vil det kanskje allerede neste år selges flere elektriske enn fossile biler.
– Vi begynner jo nå å nærme oss halvparten enkelte steder som i Bergen og Oslo. Så jeg tror ikke det er umulig at vi allerede i 2019 kan se en markedsandel på 50 prosent også på landsbasis, sier Petter Haugneland som er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.
Hos Sørlandets bilsenter har de den siste tiden solgt opp mot åtte-ti elbiler om dagen.
Foto: Per Kåre Sandbakk / NRKMed den utviklingen som er nå tror Haugneland det er godt håp om å nå politikernes mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være elektriske.
– Dette kan gå veldig fort. Nå er det teknologiutvikling, rekkevidde og ikke minst ladeinfrastruktur som er de største barrierene for at det ikke skal bli en enda raskere utvikling.
Og Jan Rosted ser ingen grunn til å ikke velge elbil fremover.
– Det er lite driftskostnader og vedlikehold. De bilene vi har kjøpt møter våre behov mer enn nok, så vi kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil igjen.
Petter Haugneland i Norsk Elbilforening sier stadig flere velger elbil fremfor fossilbil når de skal kjøpe nytt.
Foto: privat / privat