Hopp til innhold

Togpendlere: Forfall og forsinkelser skremmer bort folk

Passasjertogene på Sørlandsbanen er preget av feil, forfall og svært mange forsinkelser, mener flere storpendlere. Togselskapet Go Ahead beklager og lover bedring.

Forfall Sørlandsbanen 
Ingjerd Jevnaker Straand

Ingjerd Jevnaker Straand mener Sørtoget har forfalt etter at det britiske selskapet Go Ahead tok over driften i slutten av 2019.

Foto: Privat

– Det bærer preg av slitasje og mangel på vedlikehold, på alt fra lekerom til kafévogn.

Ingjerd Jevnaker Straand er ivrig togentusiast. Hun har pendlet mye mellom Telemark og Stavanger, der hun arbeider.

Hun har doktorgrad innen psykologi og designtenkning ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Hun har tidligere arbeidet som konsulent for flere transportselskap, blant annet Go Ahead.

«Beklager, i ustand»

På sine mange togturer har hun den siste tida tatt bilder av det hun mener er et økende forfall på Sørtoget.

Det er stort sett noe galt på hver reise, forteller hun.

Sørlandsbanen forfaller

Søppelbøttene kan ofte være fulle eller at de er stengt av.

Forfall Sørlandsbanen

Stengte toaletter på Sørtoget er et vanlig syn, sier Straand.

Sørlandsbanen forfaller

Inventaret i togsettene er delvis slitte og har ikke vært skiftet ut siden togselskapet Go Ahead tok over i 2019.

Forfall Sørlandsbanen

Avstengt dør på Sørtoget.

Forfall Sørlandsbanen

Avstengt stellebord på toget

Det er overfylte og stengte søppelspann. Jeg ser leker som mangler, kafeteria og stellerom som er stengt.

Hun legger til at toalettene, til og med for funksjonshemmede, ofte har påklistret skilt med «Beklager, i ustand».

– En dårlig reiseopplevelse på toget gjør nok at en del faller ned på andre transportformer, mener hun.

Sørlandsbanen forfaller: 
Ingjerd Jevnaker Straand

Ingjerd Jevnaker Straand mener reiseopplevelsen på Sørlandsbanen har blitt merkbart dårligere de siste årene.

Foto: Privat

Mistet mange passasjerer

Desember 2019 tok det britiske selskapet Go Ahead over togdriften på Sørlandsbanen.

Bare måneder etterpå ble Norge stengt ned på grunn av pandemien.

Da stupte passasjertallene til under det halve.

Straand mener pandemien spilte inn, men at driften til det nye selskapet også har hatt betydning.

– Da Go-Ahead tok over Sørlandsbanen virket det som de bare skrapte vekk noen logoer og erstattet disse med sine egne.

Straand mener det er satset svært lite på selve reiseopplevelsen på toget.

Hun opplever standarden som merkbart dårligere etter at det britiske selskapet tok over drifta.

–Kanskje GoAhead bare krøster siste safta ut av Sørtoget før hele driften legges ned?

Ingjerd Jevnaker Straand togpendler og ekspert på design

Svært misfornøyd togselskap

Kommunikasjonsansvarlig Oda Riska i Go Ahead bekrefter at de har hatt mye problemer med forsinkelser, manglende vedlikehold og aldrende tog.

Vi er smertelig klar over den tekniske tilstanden på togene, og vi er svært misfornøyde med den. Dette er vi de første til å beklage overfor våre kunder.

Oda Riska 
Kommunikasjonsansvarlig, Go Ahead

Kommunikasjonsansvarlig Oda Riska i Go Ahead bekrefter at de har hatt mye problemer med forsinkelser, manglende vedlikehold og aldrende tog.

Foto: Go Ahead

Hun sier den nye ledelsen i selskapet allerede er i gang med å forbedre forholdene.

Det er nå etablert et samarbeid med vedlikeholdsleverandør Mantena og med Norske tog. Det betyr at toaletter, klimaanlegg, bistro, traksjon, krengemoduler og lekerom vil bli oppgraderte.

Mandag holdt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den første offisielle «jernbanetalen». Der sa han blant annet de ulike fagmiljøene ikke har snakket godt nok samme, og han lanserte et punktlighetsløfte.

Les også Svært mange feil på solcelleanlegg

Legger solceller på tak på gårdsbruk på Tynset

Måtte overnatte på hotell

En annen togentusiast og pendler er Stein-Erik Tobias Watne i Eiken i Agder. Han har tidligere ledet Agder togpendlerforening, og brukt jernbanen til jobb i årevis.

Han bekrefter inntrykket til Straand om økt slitasje på toget. Men han mener den manglende punktligheten til togselskapet er et enda større problem.

Stein-Erik Tobias Watne, togpendler Sørlandsbanen

Stein-Erik Tobias Watne i Eiken i Agder måtte overnatte på hotell pga. av det han mener er mangelfull informasjon fra togselskapet.

Foto: Privat

– Det er forsinkelser flere ganger i uka og ofte mangelfull informasjon rundt dette. Det skaper veldig mye frustrasjon.

Problemet er ifølge Watne at varslede, mindre forsinkelser, ofte utvikler seg til timelang venting.

– Jeg har selv opplevd å ikke komme meg hjem. Jeg måtte ta inn på hotell i Kristiansand, på grunn av feil informasjon rundt bruk av «buss for tog».

Han mener informasjonen som gis rundt forsinkelsene ofte er mangelfull og feil.

– Det finnes så mye digital teknologi som kunne vært brukt til å gi passasjerene nøyaktig informasjon om hvor toget er, og når det kommer.

Flere forsinkelser

Antallet forsinkelser på Sørtoget har også økt kraftig.

Da Go Ahead tok over togdriften i 2019 var punktligheten over 82 prosent. I år er den nede i knappe 65 prosent.

Watne mener hovedproblemet er at togdriften i Norge er oppdelt i mange ulike selskaper.

– Får Go Ahead problemer med ett av sine to togsett, kan de ikke erstatte dette med tog fra andre selskaper. Tidligere var dette mye enklere med ett stort selskap, sier han.

Oda Riska i Go Ahead forklarer at den lave punktligheten har mange ulike årsaker. Den skyldes feil på infrastruktur, følgeforsinkelser etter hendelser, værforhold, og mangler på togmateriellet.

Også her skal selskapet bli bedre lover hun.

– Folk skal kunne stole på oss. Vi skal ha tog som går, og som er i rute.

– Ingen planer om å oppgradere

NRK har selv vært om bord på et par togavganger på strekningen nylig. Vi fant også toaletter som var stengt av.

Det er statseide Norske Tog som eier og leier ut togene til Go Ahead. Men det er det britiske selskapet som har ansvaret for vedlikeholdet.

Stengte toalett også under en stikkprøve NRK gjorde på ett av togene.

Stengte toalett også under en stikkprøve NRK gjorde på ett av togene.

Foto: Elisabeth Sandve / NRK

Ifølge Norske Tog har ikke togsettene på Sørlandsbanen vært oppgraderte siden senest 2017.

– Det ligger heller ingen planer om å ruste disse skikkelig opp.

Det sier materielldirektør, Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske Tog.

Vil ikke ha konkurranseutsetting

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund (Ap) sier myndighetene stiller strenge krav til standarden på togtilbudet.

– Go-Ahead har ansvar for vedlikehold av togene på Sørlandsbanen. Jeg legger til grunn at Jernbanedirektoratet og Norske tog følger opp de forpliktelsene Go-Ahead har i avtalene de har inngått.

Hun sier videre at Sørlandsbanen, tross passasjersvikt, har hatt en positiv økning i passasjertrafikken i år.

Men innrømmer at dagens regjering vil ha slutt på konkurranseutsetting på strekningen.

– Vi ser ikke at konkurranse på dette området virker bra for togtilbudet.

Abel Cecilie Knibe Kroglund

Cecilie Knibe Kroglund (Ap) sier hun forventer at togselskapet Go Ahead tar ansvar for standarden på Sørtoget.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 1,26 kr
Dyrest kl. 20 1,77 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %