Sportsprodusenter kaster seg etter Elias (15)

På to år har Elias Songe fått 131 000 følgere på Instagram. Det gjør 15-åringen ettertraktet for internasjonale sportsleverandører.

Elias Songe fra Fevik, men har allerede 130.000 følgere på fottballsiden sin på Instagram.

Elias (15) er et viktig bindeledd for bedrifter som ønsker reklame for produktene sine.

– Når jeg ser en sko jeg liker, legger jeg ut bilde på nettet. Det hender jeg får et par hundre likes i minuttet, sier 15 år gamle Elias Songe.

Det høres rimelig enkelt ut, men 15-åringen vet godt hva han holder på med. Også internasjonale sponsorer har fått øynene opp for unggutten fra Fevik utenfor Arendal.

Elias Songe

15-åringen håper på sikt å kunne leve av hobbyen.

Foto: Leif Dalen / NRK

Det har resultert i 131 000 følgere på bildedelingstjenesten Elias etter hvert håper å kunne leve av.

Lukrativt

Da han startet kontoen soccer_bootz med fetteren for to år siden, visste han ikke særlig mye om Instagram. Etter hvert tok han imidlertid over kontoen, og antall følgere skjøt til værs.

– Og suksessoppskriften?

– Jeg legger ut jevnt og trutt, vet hva jeg snakker om, og dette er noe jeg brenner for. Det er mer enn en hobby, påpeker han.

Lukrativ er den i hvert fall, for 15-åringen kan velge og vrake i gratis produkter. Og det dukker opp mye rart på grunn av kontoen. Det kan far Trygve Songe bekrefte.

– En dag jeg kom hjem fra jobb sto det plutselig et helt fotballnett på tunet her oppe. Jeg ante ikke at Elias hadde vært kontakt med fotballpartnere om dette. Vi har litt forskjellig ting liggende rundt, ler han.

Som far er han imidlertid bevisst på at 131 000 følgere er et skremmende stort antall.

– Vi har ikke kontroll på hvem disse følgerne er, men Elias har hele tiden vært bevisst på å være anonym. Han har aldri lagt ut et bilde av seg selv på kontoen, sier faren.

Elias Songe

Stadig flere bedrifter reklamerer gjennom Instagram. Elias blir kontaktet av mange fotballpartnere som ønsker promotering av deres produkter.

Foto: Leif Dalen / NRK

– Det beste jeg vet er å få nye pakker i posten

Oppdraget går enkelt og greit ut på å anmelde produktene. Drømmen er å kunne leve av dette på fulltid ved å ta seg mer betalt for produktene han velger å promotere.

– Det beste jeg vet er å få nye pakker i posten. Drømmen er å glede seg til å stå opp hver dag og se alt det nye som er kommet, sier Elias.

Elias Songe

Elias Songe fra Fevik vet nøyaktig hvordan han vil ha bildene han legger ut.

Foto: Leif Dalen / NRK

Ifølge egne beregninger kan han fylle landets største stadion fire eller fem ganger for å få plass til alle følgerne sine.

– De fleste tror jeg er en businessmann fra Amerika liksom, også er jeg bare lille Elias på 15 år fra Fevik. Det er ganske rart å tenke på.