Nicolay lever av «Snap» og «Insta»

– Alt vi tar i akkurat nå blir til gull, smiler gründer Nicolay Reinhartsen. Han har startet gründerbedrift innen sosiale medier med broren.

Grûnder på smarttelefon

Nicolai satser på Insta og SnapChat

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Nicolay og broren har knyttet seg opp mot et nytt gründersenter i Kristiansand.

Daglig leder i CoWorx, Terje Klungland, sier det vanskelige arbeidsmarkedet la grunnlaget for senteret.

Ung og målrettet

Nicolay Reinhartsen (23) er lidenskapelig opptatt av hvordan bedrifter kan utnytte markedsmulighetene i sosiale medier. Han er daglig leder i Reinhartsen Consulting som jobber med strategi og innhold innen sosiale medier og har benyttet seg av tilbudet.

Han så at det var et stort behov for nye typer markedsføring for bedrifter.

Alt vi tar i akkurat nå blir til gull. Det er grønt lys.

Nicolay Reinhartsen

– Det blir stadig vanskeligere å markedsføre seg i de tradisjonelle mediene, gjennom aviser og digitale bannerannonser. Vi fokuserer på Snapchat og Instagram der folk bruker veldig mye tid, forteller han.

På kundelisten er blant annet Viking fotballklubb, Visma, den internasjonale artisten Matoma, Amfi og Nordic Screens.

– Det siste året har vi jobbet mye med Viking. Vi har tatt med Snapchat i garderoben og vist ting som det ikke er naturlig å vise i andre medier.

Satser ungt

De satser på en ung målgruppe og Nicolay tror det kommer til å ta helt av.

– Vi vokser raskt og det er kjempespennende, sier han.

Han tror ting vil se annerledes ut om et halvt års tid. I USA er det mange store distribusjonsnettverk som tjener millioner av kroner.

Snap

Gründer Nicolay Reinhartsen om bruk av Snapchat for bedrifter.

– Alt vi tar i akkurat nå blir til gull. Det er grønt lys, forteller Nicolay fornøyd.

Reiselivskonto på Instagram

– Ingenting engasjerer folk mer enn reiseliv. Derfor tenkte vi: Hva om vi samler bilder av alt det beste Norge har å by på, sier Nicolay.

De ser at dette er et kult sted å være snakka om

Nicolay Reinhartsen

Han viser frem Instagram-kontoen hvor bilder fra Lofoten og norske fjorder glinser.

– Instagram er det nettverket folk er mest engasjert i Norge, forteller han.

Gründer Nicolay Reinhartsen om bruk av Instagram, der de er store med kontoen Mitt Norge.

Gründer Nicolay Reinhartsen om bruk av Instagram, der de er store med kontoen Mitt Norge.

Kontoen vokser med nærmere 10.000 følgere i uka.

Gründerhus-entusiast skryter

– Målsettingen er å samle 50 bedrifter under samme tak, der man kan møte likesinnede med samme drivkraft og mentalitet, sier CoWorxs daglige leder.

De har spesiell kompetanse og god selvtillit. Sånn skal det være for å lykkes

Terje Klungland, daglig leder CoWorx

Etter tre måneder er tjue selskaper knyttet til gründerhuset.

Klungland CoWorx

Terje Klungland og ordfører i Kristiansand Harald Furre. Kommunen støttet etableringen av Coworx.

Foto: privat

Du trenger ikke å etablere et selskap for å være en del av CoWorx, du kan bare komme dit og leie en plass for noen dager.

– Det er utrolig mye flinke folk på Sørlandet som driver med mye rart. Mange samarbeider og får nye prosjekter der de kan benytte hverandres tjenester, forklarer Klungland.

Klungland ser for seg en lys fremtid for Nicolai Reinhartsen og om ti år:

– Da er de mediemoguler som har tatt bedriften utenlands til USA. De har spesiell kompetanse og god selvtillit. Sånn skal det være for å lykkes, avslutter han.

Nicolay Reinhartsen og Terje Klungland.

Daglig leder i CoWorx Terje Klungland og gründer Nicolay Reinhartsen intervjues i radiostudio.