Tall fra Norsk elbilforening viser at det har vært om lag en dobling av elsykkelsalget hvert år de fire siste årene.
Statistikken baserer seg på tall fra elsykkelimportørene i Norge, og det er ifølge foreningen første gang det presenteres en norsk statistikk over antall solgte elsykler.
Totalt ble det solgt 35.965 elsykler i fjor, mot 22.518 i 2015.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Går en vei
Sigvart Skeie er daglig leder hos G Nordby Cycle & Maskinforretning i Kristiansand.
Foto: Frans Kjetså / NRKDaglig leder hos G Nordby Cycle & Maskinforretning i Kristiansand, Sigvart Skeie, merker den store interessen for elsykler.
– Salget går bare en vei, og det er oppover. Og i år ser det ut som at økningen i salget bare fortsetter, sier Skeie.
En sykkel med elektrisk motor gjør det lettere for folk å bruke større offroadsykler og lastesykler.
Og det selges nå elsykler for de fleste behov og til forskjellige formål.
– Klarer dere å doble elsykkelsalget hvert år videre fremover også?
– Når du kommer opp i så mange elsykler som selges nå, så er det ikke så lett å doble salget ytterligere. Men det er en klar økning i alle fall, sier sykkelselger Skeie.
- LES OGSÅ:
Gledelig utvikling
Leder i Syklistenes landsforening i Kristiansand og omegn, Tomas Nesset.
Foto: Frans Kjetså / NRK– Vi synes det er gledelig med en slik økning i elsykkelsalget.
Det sier leder i Syklistenes landsforening i Kristiansand og omegn, Tomas Nesset.
– Det viser seg at de som kjøper elsykkel, sykler mer enn de som har en vanlig tråsykkel, sier han.
– Hvorfor har elsykler blitt så populært?
– Det er først i de senere år at elsykler har kommet for fullt i markedet. Så det er nok en slags smitteeffekt. Flere ser nytten av å kunne bruke en slik sykkel uten at man nødvendigvis trenger å slite seg ut, sier Nesset.
Det foregår nå en intens oppfordring fra mange hold for å få enda flere til å bruke sykkel oftere.
Men flere sykler og elsykler på veiene øker også risikoen for flere ulykker.
Nesset sier det er viktig at folk med elsykkel virkelig vet hvordan den fungerer og skal brukes.
– Flere ulykker er en naturlig konsekvens av at det blir flere sykler på veiene. Det viktigste med tanke på elsykkel er at man blir vant til sykkelen før man begir seg ut i trafikken, sier han.