– Nå er det intervalløkt Grefsenkollen opp, sier Edvard Ryan Bergseth (25). Sammen med Andrew Mukuria (26) står han på toppen av kollen som ligger 379 meter over Oslofjorden. Utsikten er flott, men bakkene seige.
– Det er så bratt, sier Andrew.
– Ja, sammen med bakkene opp til Tryvann er det vel det tøffeste vi har i Oslo, sier Edvard.
De to er typiske for mange av dagens syklister, som helst bruker sykkelen til trening, ikke først og fremst som framkomstmiddel.
Færre sykler til butikken
– Det er flere som sykler på treningsturer nå enn det var tidligere. Samtidig ser vi en nedgang i sykkelturer som transport, og særlig handleturer og besøksturer og den typen reiser, sier forsker Ingunn Opheim Ellis i Urbanet Analyse
På oppdrag fra Vegdirektoratet har hun sett nærmere på sykkelvanene våre, slik de kommer fram i de nasjonale reisevaneundersøkelsene fra 1992 til 2013/2014.
Nedgang
Sykkelandelen (andelen av reisene våre der sykkelen er transportmiddelet) i Norge falt fra seks prosent i 1992 til fire prosent i 2013/2014. Samtidig ble en gjennomsnittlig sykkeltur litt lenger i løpet av disse årene. Forskerne tror dette skyldes at sykkelen brukes mer til trening – da er turen gjerne lenger.
Sykkelen har altså tapt terreng i som framkomstmiddel, spesielt i én gruppe:
Blir kjørt
– Barn og unge sykler mye mindre nå enn på nittitallet. De blir kjørt til mange flere av de aktivitetene som de før syklet eller gikk til, sier Ingunn Opheim Ellis.
Men noen barn sykler fortsatt. Snart seks år gamle Mikkel Spets Solheim og broren Matteo (9) har syklet bort til fotballtreningen på Kjelsås i Oslo, i følge med faren.
– Det er gøy å sykle fort, og gøy å stå mens man sykler, sier Mikkel.
– Jeg liker å hoppe med sykkelen, sier Matteo.
Faren, Aleksander Spets Solheim, synes det er synd at mange barn og unge sykler mindre enn før.
– Sykkelen er en fin måte å komme seg hit og dit på, og for ungene er det bra å være litt mobile, spesielt når de blir litt eldre, sier han.
Har det snudd?
De ferskeste tallene i denne analysen som viser nedgang i sykkelandelen er fra 2013/2014. Spørsmålet er om noe har skjedd etterpå?
– Jeg tror sykkelandelen er på vei opp. Stadig flere byområder jobber med å legge bedre til rette for sykling. I tillegg har elsykkelen kommet for alvor. Den gjør det lettere å sykle også på lengre reiser og der det er mange bratte bakker, sier Opheim Ellis.