NRK Meny
Normal

Ingen cruisehavner kan tilby strøm

Norske havner mangler miljøvennlig landstrøm til cruiseskip. Det må det bli en bedring på, mener miljøforkjempere.

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt i Kristiansand mener det enn så lenge er for teknisk vanskelig å levere strøm til cruiseskip.

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt i Kristiansand mener det enn så lenge er for teknisk vanskelig å levere strøm til cruiseskip, men bedyrer at de gjør det de kan i havna for å kunne tilby strøm til alle fartøy.

– I dag er det ingen norske havner som tilbyr landstrøm til cruiseskip, sier daglig leder Sandra Diana Bratland i havnenes markedsføringsforening – Cruise Norway.

Et cruiseskip bruker ifølge Bellona 30 tonn drivstoff per døgn til kai. Forurensingen fra hvert skip er hver dag like store som fra 13 000 biler.

Vil ha ledning

– Landstrøm til cruiseskip vil være fullt mulig å få til, og det er et viktig miljøtiltak, sier teknologiansvarlig Marius Gjerset i miljøstiftelsen Zero.

Sandra Diana Bratland

Sandra Diana Bratland i Cruise Norway mener det er urealistisk å få skipene over på landstrøm med det første.

Foto: Cruise Norway

Cruise Norway mener det er lite sannsynlig med det første.

– Det er flere årsaker til det, sier Bratland og viser til at strømnettet på land er 50 hertz, mens cruiseskipene krever 60.

– Dermed må det bygges en omformer som trenger et bygg på rundt 300 kvadratmeter. Det er både plasskrevende og kostbart. Det vil fort koste over 100 millioner i en havn, sier Bratland.

Cruise Norway markedsfører Norge inn mot utenlandske cruiserederier og er eid av norske havner, norske destinasjonsselskap og andre leverandører til den innkommende cruiseindustrien.

Andre tiltak

Ved nyttår ble det innført strenge krav til reduksjon av svovel i drivstoffet til cruiseskip på våre breddegrader.

Marius Gjerset

– Cruiseskip vil i framtiden få batterier, som gjør at de kan anløpe og forlate norske havner uten å spy ut eksos, ifølge Marius Gjerset i Zero.

Foto: Miljøbevegelsen Zero

– Landstrøm kan brukes av et fåtall cruiseskip. Svovelreduksjonen gjelder både når de seiler og ligger til kai, påpeker Bratland.

Hun viser også til at mange rederier for egen regning har installert såkalte eksosvaskere «scrubbers» på skipene. De bruker saltvann til å rense miljøgiftene og redusere farlige utslipp.

Zero er fornøyd med det, men ser ingen motsetning mellom det og reduserte utslipp når de ligger i havn.

– Ikke minst fordi luftforurensingen er ganske stor i mange byer, sier Gjerset.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Cruiseskip i havnebassenget i Kristiansand

Dette skipet er fotografert på vei inn til Kristiansand, der andre fartøy nå har tilgang på landstrøm

Foto: Odd Rømteland / NRK

Skip på batteri

– Det spennende nå er hybridløsninger med batteri, sier Gjerset videre.

Det skal på sikt bli et batteri i alle skip, og han mener landstrøm også derfor er viktig å komme i gang med.

– Da kan de ligge i havn og ha null utslipp, og samtidig lade opp batteriet og kjøre på null utslipp et stykke ut fjorden. Den røyken som i dag står opp av pipa vil bli borte, eller betydelig mindre, sier Gjerset.

Thomas Granfeldt

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt i Kristiansand, sier skipene trenger svært «ren» strøm.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

I tillegg til en god lokal effekt med mindre luftforurensning, anslår han at det vil fjerne 15–20 prosent av klimagassutslippene.

Løsninger for andre skip

Havna i Kristiansand er en av flere som nå har landstrøm til eksempelvis danskebåten.

Assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt sier at de i løpet av høsten også kan tilby landstrøm til fraktebåter og oljerigger.

Men heller ikke han kan tilby cruiseskipene strøm.

– Problemet er at hvis vi ikke leverer ren nok strøm, så kan de risikere å bruke dager i etterkant på å kalibrere elektronikken om bord. Det blinker i lyset hjemme i stua noen ganger også, det er utfordringen. De har mer stabil strøm om bord, sier Granfeldt.

cruiseskip kristiansand med bybilde

Cruiseskipene ruver godt i bybildet i Kristiansand. Både Zero og Bellona mener de slipper ut så mye miljøgifter at de bør slå av motorene og heller gå på strøm, når de ligger til kai.

Foto: Odd Rømteland / NRK