– Å koble båtene til landstrøm vil hjelpe veldig i forhold til støy som har plaget naboene, sier trafikkinspektør Roald Endresen i Kristiansand havn.
Tidligere har naboer på andre siden av fjorden, i boligområdet på Søm, klaget på støy fra fartøy og rigger som har ligget til land i Kongsgårdbukta.
Endresen påpeker at det var først og fremst i forbindelse med en rigg som lå til land for noen år tilbake det var en del støy. Han mener det har vært få problemene etter dette, men landstrømmen vil uansett redusere støynivået ettersom fartøyer nå slipper å ligge med motorene i gang.
– Nå blir det ingen støy bortsett fra noen vifter og ventilasjonsanlegg, så det er minimalt, sier Endresen.
- Les også: Forhatt rigg fjernes
Saken fortsetter under bildet
Første offshorefartøy
Kaptein John Bye på «Dina Star» er godt fornøyd med at han kan slå av motorene når han legger til kai i Kristiansand.
– Nå slipper vi å ligge med dieselmaskineriet i gang for å generere vår egen strøm, sier Bye.
Skipets kostnader ved å få strøm fra land skiller seg lite fra å generere egen strøm. Fordelene er først og fremst knyttet til reduksjon i både utslipp og støy.
– Støymessig er det bra både i forhold til naboer i nærmiljøet her i Kristiansand, men også for bemanningen om bord når vi skal ligge en stund ved land. I tillegg begrenses forurensningen og vi har derfor en miljøpolicy i vårt selskap på å alltid benytte landstrøm når vi har mulighet til det, sier Bye.
Kan brukes av mange
På motsatt side av byen fikk nylig Color Line landstrøm til sin danskeferje «Superspeed 1». Anlegget på Kongsgård kan sammenlignes, men er ikke tilpasset ett bestemt fartøy.
– Her må vi ha en elektriker til å koble på strømmen, men anlegget kan da brukes av de fleste fartøy. Landstrømmen til Color Line er lagt spesielt til rette, slik at de enkelt kobler seg på selv, sier Endresen i Kristiansand Havn.
- Les mer: Color Line over på landstrøm