I Kvinesdal har 5866 personer vært på kinobesøk i juni og juli.
– Det villeste er at det kun bor kun 5981 her. Det må jo nærmest være Norgesrekord, utbryter kinosjef ved kvinesdal kino Jan Schou som har all grunn til å være fornøyd.
Godt besøk betyr også gode penger i kassa for kinoen. Sammenlignet med i fjor er billettinntektene 47 prosent høyere.
Økning også på landsbasis
Det er ikke bare i Kvinesdal kinotallene har vært gode.
På landsbasis har det også vært en god kinosommer med over en million besøkende bare i juli, som var den beste juli siden 2012, viser tall fra bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Administrerende direktør i Film & Kino, Guttorm Petterson sier at publikum har gått på kino til tross for konkurranse fra andre medier og arrangementer som fotball-EM og festivaler.
– Sommeren er tradisjonelt en vaskelig tid å få folk inn i kinomørket, men i år har filmtilbudet vært jevnt godt og værutsiktene såpass usikre at folk i høy grad har funnet veien til kinoene.
Enorm økning for norsk film i 2016
Av den totale på besøksøkningen så langt i år er det de norske filmene som skiller seg ut.
Sammenlignet med i fjor har antall besøkende på norske filmer steget med over 350 prosent.
– Det er litt spesielt at det er så høyt. Det kommer delvis av at det var et speiselt dårlig første halvår for norsk film i fjor, sier Petterson, men legger til at det først og fremst har vært flere bra norske filmer i år med Birkebeinerne på topp.
Ikke engstelig for konkurranse fra streamingtjenester
I Kvinesdal satser Schou på gode besøkstall også utover høsten og ser ikke på konkurranse fra streamingtjenester som Netflix som noe problem.
– Film er ferskvare og kommer alltid først på kino, i alle fall lovlig. Uansett så er kvaliteten på film som vises på kino uten konkurranse og derfor kan streamingtjenester faktisk være med på å forsterke interessen for film.
– Kinoen har overlevd først fjernsynets inntog, satellitt-tv, video, dvd og streamingtjenester. Jeg tror kinoen som møteplassen for de store opplevelsene, har en lang framtid.