Det bekrefter administrerende direktør Harald Jacobsen i Fædrelandsvennen overfor NRK.no.
I dag møtte han redaksjonene i datterselskapene Farsund avis og Lindesnes, og fortalte om kuttene som skal gjennomføres.
– Vi har anslått at vi bør ha 8 til 12 millioner kroner i kostnadsreduksjon i datterselskapene, sier Jacobsen.
Taper annonsemarkedet
Fædrelandsvennen-konsernet skal spare 60 millioner kroner etter dramatiske fall i annonseinntektene.
Det vil også gå utover de mindre avisene på Sørlandet, som konsernet eier.
– Vi taper stort i annonsemarkedet i papiravisene. Det påvirker oss dramatisk. Vi trenger å gjøre store grep nå slik at vi er godt posisjonert for fremtiden. Da kan vi utføre samfunnsoppdraget vårt på en god måte, sier Jacobsen.
- Les mer: Fædrelandsvennens inntekter stuper
- Les mer: Mange må gå fra Fædrelandsvennen
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vet ikke hvor mange som må gå
Ansvarlig direktør i Lindesnes Fridtjof Nygaard sier stemmingen på huset er preget etter møtet i formiddag.
– Dette er en del av den kontinuerlige endringen media er utsatt for, samtidig er det dramatisk fordi det angår mennesker som ikke skal jobbe i avisa mer.
– Vet dere hvor mange som må slutte?
– Nei, det er altfor tidlig å si noe om, sier Nygaard.
Store enderinger for andre gang på kort tid
I mai i år ble det klart at avisen Lindesnes og Farsund avis skulle satse mer på nett og redusere antall papirutgaver.
De tillitsvalgte var skeptiske i begynnelsen, men forsto at papiravisen mister fotfeste og prøvde å gjøre det beste ut av situasjonen.
Nå må de omorganisere seg nok en gang.
– Lindesnes har jo gjennomført en digital omlegging med stor suksess. Likevel må vi bygge om hele huset igjen.
- Les mer: – Mer dramatiske endringer enn noen gang
- Les mer: Schibsted-avisene skal kutte trykkeriutgifter
Fædrelandsvennen skal ha et allmøte for sine ansatte til fredag. Her vil medarbeiderne få vite hvor lang tid de har på seg før de må søke om sluttpakke. Mediehusets representanter har tidligere sagt at de håper på frivillige ordninger.
Mediehøgskolen i motvind
På sju år har antall søkere til avislinja ved Mediehøgskolen Gimlekollen sunket med to tredeler. I år hadde ikke skolen kvalifiserte søkere til å fylle opp alle plassene. For ute i mediehusene kuttes det. Mobiltelefon overtar for tradisjonell avislesing.
Ved journalistutdanningen Gimlekollen forsøker man nå å tenke nytt. Treårig studium og en ny mastergrad i global journalistikk er noen av trekkene.