Mandag ble det kjent at mellom 35 og 45 av de 120 ansatte i Fædrelandsvennen ikke får fortsette i jobbene sine. Grunnen er svikt i annonseinntektene for papiravisa.
– Jeg håper at Fædrelandsvennen greier å prioritere godt framover, og tar vare på den viktige samfunnsjournalistikken, sier Knut Olav Åmås, påtroppende direktør i organisasjonen Fritt Ord.
Åmås har også hatt flere redaktørjobber i Aftenposten, og han kommer fra jobben som statssekretær i Kulturdepartementet. Han ser kuttene i Fædrelandsvennen som et eksempel på raske endringer i mediebransjen.
– Vi er midt i en situasjon som nok vil vise seg framover å være mer dramatisk enn noen annen strukturendring som norske medier har opplevd noen gang.
Hva må norske mediebedrifter gjøre?
– Side om side med en innovativ og samfunnsrettet mediepolitikk trengs det rett og slett nye forretningsmodeller, og da er det å håpe at kvalitetsjournalistikk fortastt blir en kjerne i det. Det tror jeg mange ansvarlige mediehus vil ha aller fremst i hodet, sier Åmås til NRK.
For norske mediehus er ifølge Åmås ikke primært til for å tjene penger, men for å fylle en uunnværlig rolle i samfunnet. Han ber norske medieledere om å snu steinene nok en gang.
– Nok en gang må man se på måter der man prioriterer enda strammere.
- Les også: Mange må gå fra Fædrelandsvennen
- Les også: Fædrelandsvennen tar betalt for nettinnhold
- Les også: – Demokrati uten journalistikk?
Mer digitalt, men papir består
Fædrelandsvennen måtte kutte i utgifter også i 2012. Denne gangen er det svikt i inntektene fra annonser på papir som er grunnen til de økonomiske bekymringene i mediehuset med base i Kristiansand.
Åmås mener utviklingen mot mer digitalt innhold vil fortsette, men han er sikker på at aviser på papir fortsatt vil finnes.
– Vi ser jo en tendens til at også større aviser reduserer frekvensen på papir, det kan man være nostalgisk på og beklage, men det er en naturlig utvikling. Digital journalistikk byr på muligheter som papir ikke gir.
– Tøft
Åmås var selv en av redaktørene i Aftenposten da finanskrisen førte til omfattende kuttrunder i flere aviser for noen år siden. Beskjeden ledelsen i Fædrelandsvennen måtte gi sine ansatte i dag, er ikke noe hyggelig budskap å meddele, sier han.
– Det er tøft, fordi det angår enkeltmennsker og framtiden til produktene som man lager. En avis er mer enn et industriprodukt, det er en samfunnsinstitusjon som hundretusenvis har sterke følelser for.