Ber ministeren rydde opp i telesalgbransjen

Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) reagerer på metoder som er brukt av et callcenter i Grimstad. Nå utfordrer han justisminister Anders Anundsen i Stortingets spørretime.

Kjell Ingolf Ropstad

KrFs Kjell Ingolf Ropstad konfronterer justis- og beredskapsministeren om telefonssalgsmetoder. Svaret kommer under Stortingets spørretime onsdag.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

NRK har de siste ukene skrevet flere saker om at et callcenterfirma har brukt salgsmetoder Forbrukerrådet kaller forkastelige.

Stortingspolitiker Kjell Ingolf Ropstad har engasjert seg i saken. Han ber nå justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) om å ta telefonsalgsproblematikken i nærmere øyesyn.

– Et totalforbud bør vurderes

Ropstad sendte denne uken et brev hvor han ber Anundsen om å svare skriftlig på hva statsråden vil gjøre for å få bukt med denne typen telefonsalg. Ropstad spør samtidig hva Anundsen tenker om et totalforbud.

– Denne formen for telefonsalg er svært kritikkverdig. Det er belastende både for de som blir ringt opp, for selgerne som må bruke slike metoder – og for de seriøse selskapene som kjøper tjenestene. Totalforbud er et av tiltakene som absolutt bør vurderes, men det håper jeg blir siste utvei.

Ropstad snakker da om at et av landets ledende callcentre, Artisti Tale, har henvendt seg på vegne av en rekke store veldedighetsorganisasjoner- og firmaer med hensikt å selge lodd for organisasjonenes lotterier.

Ropstad mener de omtalte salgsmetodene bør komme opp for diskusjon hos politikerne i Stortinget.

– Det er helt nødvendig å komme med tiltak som kan sette en stopper for en slik måte å drive telefonsalg på. Derfor kommer jeg til å stille spørsmål til justisministeren om hva han vil gjøre for å få bukt med dette, sier Ropstad, som også er nestleder i justiskomiteen.

Bransjeorganisasjonen mener et forbud er forfeilet

Regelverket for telefonsalg revideres i disse dager. Forbrukerombudet har i den forbindelse uttalt at et mulig totalforbud mot telefonsalg vil bli vurdert.

Ledelsen i callcenteret Artisti Tale gjør det klart at manusene er fjernet fra avdelingen, og at forholdene er blitt ryddet opp i.

– Som kjent ryddet vi umiddelbart opp i alle forhold som er omtalt av NRK. Foruten denne saken har vår virksomhet ikke fått noen klager fra Forbrukerombudet, sier daglig leder, Ove Mustvedt.

Han vil ikke kommentere Forbrukerombudets uttalelser om et mulig totalforbud, men henviser til bransjeorganisasjonen NORDMA. De sier følgende i en pressemelding:

«Bransjeorganisasjonen NORDMA er helt uenig med Forbrukerombudet og mener det er helt unødvendig og forfeilet å innføre et slikt forbud. NORDMA mener et lovforbud vil ramme unødvendig hardt. Et svært lite antall useriøse aktører må ikke få ødelegge for det bransjen har bygget opp gjennom mange år.»

– Har vanskelig for å forstå dette

Daglig leder i Nordma, Per Christian Opsahl, forstår ikke hvorfor saken nå skal opp til Stortinget.

– Jeg har vanskelig for å forstå at det som er kommet frem nå gir grunnlag for å bringe

Per Christian Opsahl

Daglig leder i bransjeorganisasjonen NORDMA, Per Christian Opsahl.

Foto: Christian Fredrik Wesenberg

saken opp til Stortinget. Dette er fordi saken som gjelder den omtalte bedriften er ryddet opp i på en ordentlig måte, og fordi det store antallet klager hos Forbrukerombudet skyldes en bedrift som har innstilt sin virksomhet, og som ble utelukket fra medlemskapet i NORDMA på grunn av måten de drev på, sier Opsahl.

Statssekretær Kai-Morten Terning (FrP) sier at det arbeides for fullt med evalueringen knyttet til regelverket for telefonsalg.

– Vi arbeider for tiden med en evaluering av telefonsalgsregelverket hvor vi også vil vurdere om det er behov for endringer. Jeg mener at folk skal slippe å motta uønskete telefonsalgshenvendelser, men hvilke konkrete grep som må til for å sikre dette målet, er for tidlig å si nå.