Redningsselskapet vurderer å tilbakebetale loddpenger

Redningsselskapet vil vurdere å refundere penger til kunder som føler seg utsatt for uakseptable salgsmetoder fra telefonselgere.

Telefonselgerinstruks

Dette er noen av manusene som har blitt utdelt til telefonselgere hos Artisti Tale i Grimstad. Dokumentene på bildet gjelder Redningsselskapet og LHL.

Foto: Elise Rønnevig Andersen / NRK

Fredag avslørte NRK at telefonselgere i Grimstad har brukt salgsmetoder Forbrukerrådet kaller forkastelige.

Dette går fram av dokumenter som er delt ut til telefonselgere i selskapet Artisti Tale.

Mener slikt salg svekker selskapers troverdighet

Telefonselgerne har henvendt seg på vegne av store veldedige foreninger og organisasjoner i Norge, med hensikt å selge lodd for disse selskapenes landslotteri.

Redningsselskapet er blant de Artisti Tales telefonselgere har henvendt seg på vegne av.

Regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet sier til NRK at han har vanskelig for å tro at foreningene og organisasjonene vet om dette selv.

Forbrukerrådet

Eirik Nyberg, Marit Bakka Medina og Odd Arthur Aanesen i Forbrukerrådet reagerte kraftig på innholdet i manusene som nå er fjernet.

Foto: Elise Rønnevig Andersen / NRK

– Vi stiller oss undrende til at seriøse selskaper vil la seg bruke på denne måten. Dette er uheldig og ødeleggende for troverdigheten til de seriøse selskapene som telefonselgerne selger tjenester for, sier Nyberg, som også mener enkelte kunder kan ha krav på refusjon av penger.

– Jeg er målløs

Og Nyberg har rett i sine uttalelser, ifølge Christine Rokkedal i Redningsselskapet.

– Jeg er målløs, og dette er noe vi tar sterkt avstand fra. Vi driver med jevnlig oppfølging av manus, og slike uakseptable salgsmetoder har jeg aldri sett før. Hvis det viser seg at telefonselgerne holder på slik, som jeg verken håper eller tror, så er det ikke noe bra for oss som selskap heller, sier Rokkedal.

Hun sier Redningsselskapet nå vil vurdere å tilbakebetale lotteripenger, dersom de skulle få klager med bakgrunn i salgsmetodene som er brukt.

– Hvis folk ringer oss og klager angående disse konkrete salgsmetodene, så legger vi oss flate og gir pengene tilbake. Det skulle bare mangle.

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) har også samarbeidet med Artisti Tale. Tommy Skar i LHL sier de ser alvorlig på saken.

– Dette var ukjent for oss. Vi har nå fått en redegjørelse fra ledelsen i Artisti Tale, og vi er glad for at de har ryddet opp i dette. Det som har skjedd er ikke en del av selskapets godkjente metoder og de ser like alvorlig på dette som oss, sier Skar.

Har ordnet opp i saken

Forbrukerrådet roser Artisti Tale for måten de har håndtert saken på. Driftsleder i Artisti Tale, Eirik Eide, sier dokumentene er noe både han og selskapet tar sterkt avstand fra.

Han sier også at disse ikke er godkjent, verken av ham eller selskapet. Da Eide ble gjort oppmerksom på dokumentene kjørte han direkte fra Østlandet for å ordne opp. Han sier følgende til Forbrukerrådets kommentar om tilbakebetaling:

– De kundene som mener seg utsatt for ulovlige salgsmetoder kan selvfølgelig returnere loddpakkene. Den rutinen gjelder helt uavhengig av denne saken. Slik har det alltid vært.

Artisti Tale har i en årrekke samarbeidet med noen av landets største veldedige organisasjoner. Selskapet gjør det klart at de i alle år har vært opptatt av kvalitet og resultater.

Forbrukerrådet bekrefter at de har fått få klager på selskapet tidligere.

Samtlige ansatte i Grimstad-avdelingen til Artisti Tale har denne uken blitt innkalt til informasjonsmøter hvor driftssjefen har gjort klart hvilke salgsmetoder som ikke er akseptert.

Enkelte manus er fjernet, og de ansatte er blitt tildelt nye. Eide gjør det klart at slike saker ryddes opp i umiddelbart.