NRK Meny
Normal

– Nei takk, til tulleforsikringer

Kjøper du ny fryser eller PC er sjansen stor for at du blir tilbudt ekstraforsikring. – Dette er ofte tulleforsikringer du ikke trenger, hevder Forbrukerrådet.

Tulleforsikringer

Kjell Simonsen fra Kristiansand setter alltid foten ned når han blir tilbudt ekstra forsikringer.

Foto: Elisabeth Sandve / NRJ

– Jeg skulle få kjøpe en ekstra ulykkesforsikring, som skulle dekke skaden dersom jeg sølte vann på nettbrettet, forteller Kjell Simonsen fra Kristiansand.

Simonsen sa nei takk, men bekrefter at han ofte tilbys ekstraforsikringer når han kjøper nye produkter på sitt lokale varehus for elektronikk og hvitevarer.

Vasser i tulleforsikringer

– Det kalles trygghetsforsikringer, men sannheten er at disse avtalene koster mye og inneholder lite, sier Eirik Nyberg, Regiondirektør i Forbrukerrådet i Vest-Agder.

Eirik Nyberg

– Ikke vær redd for å si nei til ekstraforsikringer, det sier Regiondirektør i Forbrukerrådet i Vest-Agder, Eirik Nyberg.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Mange forhandlere av elektronikk og hvitevarer tilbyr kundene egen forsikring.

– Du må ha hus, bil, innbo- og reiseforsikring. Dersom du ønsker mer kan du sikre deg ytterligere med uføre- og livsforsikring, sier Nyberg.

Å velge riktig forsikring kan oppleves som en uoverkommelig jungel å finne ut av, der alt står skrevet med liten skrift.

– Ta deg tid til å lese avtalene grundig, så vil du trolig oppdage at du allerede har den forsikringer du er i ferd med å betale dobbelt for, hevder Nyberg.

– Mange ønsker ekstra trygghet

Stiftelsen Elektronikkbransjen representerer mange aktører i bransjen og sier praksisen varierer fra kjede til kjede.

Stiftelsen påpeker at det er opp til den enkelte kjede hva de ønsker å tilby, og opp til den enkelte kunde om man ønsker denne type trygghetsavtaler.

– Mange kunder ønsker en ekstra trygghet for hendelser som ikke dekkes av andre forsikringer, som å miste TV-en i gulvet under montering eller iPaden i vasken, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Sennep og ketchup

Forbrukerrådet mener at det ofte er svært lite informasjon å hente før du har sagt ja til avtalen.

– I et bråkete kjøpesenter, med lang kø og en utålmodig selger, så er det ikke lett å stille omfattende spørsmål om vilkår, sier Nyberg.

Enden på visa er at mange sier ja til avtalen for å bli ferdig med handelen.

– Det er pussig, for når jeg kjøper en ny datamaskin så kommer spørsmålet om jeg vil ha ekstraforsikring som om det var sennep og ketchup til pølsa jeg skal velge mellom, sier Nyberg.

Han opplyser også at om du bor i en husholdning der ting ødelegges oftere enn normalt, har man mulighet til å utvide innboforsikringen.

Ingen oversikt

Finans Norge er hovedorganisasjon for finansnæringen i Norge, men de mangler oversikt over hvor mange forbrukere som har hatt nytte av denne typen forsikring.

– Vi har ingen oversikt over trygghetsavtaler og hvor mange som har dette gjennom varehusene, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.

Tulleforsikringer

– Jeg sier alltid nei, for jeg har innboforsikring, det sier Kjell Simonsen.

Foto: Elisabeth Sandve / NRK

På finansportalen.no kan du sammenligne kvaliteten på de ulike forsikringene og innholdet de har. Det inkluderer reiseforsikringer.

– Det er jo lov å bruke hodet også, og sjekke hva du signerer når du handler, avslutter Kjell Simonsen fra Kristiansand.