– I mange byer bor opp mot 60–70 prosent av befolkningen i flerbruksboliger som for eksempel blokker, hvor man deler garasjer eller har gateparkering, og det kan være en utfordring å få ladet hjemme, forteller Kari Asheim i miljøorganisasjonen Zero.
Asheim mener dette er den største utfordringen for å kunne nå politikernes mål om at alle nye biler som selges fra 2025 skal være elektriske.
De siste årene har elbil-salget økt voldsomt, og i fjor var nær 25 prosent av nybilsalget elektrisk.
Sammen med Elbilforeningen etterlyser miljøorganisasjonen støtteordninger for borettslag til å opprette en ladeinfrastruktur.
– Vi har nylig spilt inn til regjeringen at de bør sette av 250 millioner kroner på neste års budsjett til en nasjonal støtteordning til borettslag slik at de kan legge til rette for lading i fellesgarasjer, sier Petter Haugneland i Norsk Elbilforening.
Les også: Rekordår i salg av antall elbiler i fjor
25 prosent får lademulighet
I Kristiansand er en helt ny bydel under oppføring på Odderøya. «Kanalbyen» skal romme over 700 boliger, og daglig leder Sven Erik Knoph forteller at i overkant av 25 prosent av parkeringsplassene får lademulighet.
– Reguleringsplanen stiller krav til at 25 prosent av parkeringsplassene skal ha lademulighet for elbiler. Vi har inngått en avtale med Grønn Kontakt som gjør at vi har kapasitet til å tilby langt mer dersom det er ønskelig.
Utfordringer med kapasiteten på elnettet og begrenset etterspørsel gjør at de ikke legger opp til 100 prosent dekning for lading.
Frem til i dag har cirka 20 prosent av dem som har kjøpt leilighet i Kanalbyen valgt parkeringsplass med lademulighet. Og 20 prosent har valgt å ikke ha parkeringsplass i det hele tatt.
Les også: Elbil-salget mot nye høyder
Viktig å beholde elbil-fordelene
Kommunikasjonsleder i elbilforeningen, Petter Haugneland, peker på flere store utfordringer for å få flere til å velge elbil.
Det må bli bredere tilbud av elbilmodeller med lengre rekkevidde. Ladeinfrastrukturen på veinettet må også bedres kraftig, mener han.
Her skjer utviklingen fort. I tillegg til stadig nye og bedre elbilmodeller, går nå de store tyske bilprodusentene sammen om å bygge ut et stort hurtigladenettverk i hele Europa.
I tillegg er det helt avgjørende at de gunstige elbil-fordelene videreføres, mener han.
– Avgiftsfritaket når du kjøper elbilen er det viktigste, og så har du de lokale fordelene som fritak på ferjer, parkering og bom. Det har Stortinget bestemt at det kommer noen justeringer snart, men det viktigste er at det fortsatt vil lønne seg å velge nullutslipp fremfor fossilt, sier Haugneland.