NRK Meny
Normal

Trendforsker: – Butikker har for dårlig service til å overleve

Trendforsker Ståle Økland spår en dyster fremtid for butikkene i Norge. – For å overleve må butikkene få et større utvalg og langt bedre service, sier han.

Markens gate i Kristiansand

Sentrum i Kristiansand må gjøre grep for å overleve. Både netthandel og næringsparken Sørlandsparken utenfor byen truer butikkene i sørlandsbyen.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Den tradisjonelle butikkhandelen synker over hele landet og netthandelen vokser fortere og fortere, sier Økland.

Først vil det ramme kjøpesentrene og deretter resten av butikken fortsetter Økland.

Trendforsker

Trendforsker Ståle Økland tror butikkene må forstå hvor viktig service er, om de skal overleve veksten på netthandel.

Foto: Kai Stokkeland/NRK Sørlandet

Fredag snakket han til forretningsledere i Kristiansand om utfordringer og fremtiden til detaljvarehandelen.

Service fra start til slutt

– Butikkene må ta tilbake markedsandeler på de områdene de kan hevde seg, sier Økland.

Det mener han er på områder som utvalg og service.

– Man må gi kundene godt utvalg også i butikk, og så må man være nøye på å gi kunden en god serviceopplevelse fra man går inn, til man forlater butikken.

Han mener ansvaret ligger hos ledelsen som må klare å engasjere alle i bedriften til å være serviceinnstilte.

– Mange føler faktisk at de får bedre service nettbutikkene, de finner det de skal ha og får en god pris, sier Økland.

Mørke spådommer

– Det er kun de beste som vil overleve. De som ønsker å drive butikkhandel må gjøre innsats for å tilby noe annet, sier Økland.

Han forklarer at de mest alvorlige rapportene er dystre.

– Noen analyser viser at 30 prosent av butikkene vil forsvinne på 15 år.

Virke-leder

Lars E. Haartveit direktør og sjeføkonom i Hovedorganisasjonen Virke tror mange butikker vil overleve presset fra nett, men de har dårlig tid på å omstille seg.

Foto: Hovedorganisasjonen Virke

Lars E. Haartveit er direktør og sjeføkonom i Hovedorganisasjonen Virke som representerer butikker og kjøpesentre over hele Norge.

– Jeg vet ikke om 30 prosent er et riktig tall, men det er helt sant at butikker må se til nye metoder for å ta opp kampen mot nettet, sier Haartveit.

Alt flater ut

– For 20 år siden da kjøpesentrene kom, tok de store markedsandeler før sentrumshandelen organiserte seg og kjempet aktivt mot kjøpesentrene, sier sjeføkonom Haartveit.

Han forklarer at akkurat som kjøpesenternes overtak på sentrumshandelen de siste årene har minket, vil også netthandelen på et tidspunkt flate ut.

– Jeg tror ikke det kommer til å skje med det samme, men også netthandelen vil flate ut.

Prispresset

– Folk finner det de ønsker seg, de får god service og prisen er bedre enn i butikk, sier trendforsker Økland.

Også Haartveit mener prispresset er en stor utfordring.

– Det er jo en trend nå at folk sjekker prisen på nett før eller etter de har vært i butikken. Dette er en av virkelige vanskelige utfordringene for butikkene.

Han legger til at mange elektronikkbutikker nå har tilnærmet lik pris på nett og i butikk. Og noen tilbud finnes kun fysisk i butikk.

Vi handler stadig mer på internett. Konsekvensen er at mange butikker må legge ned eller står i fare for å forsvinne. Nå ruster bransjen seg til selv å bli bedre på å nå kunder med netthandel.