I 40 minusgrader er det mange som får trøbbel med bilen. Da er bergingsbilen god å ha.
Heikki Saari kjører Viking bergingsbil i Kautokeino. Han er ute i 40 kuldegrader og travelt opptatt med hjelpestarting av biler når NRK snakker med ham.
- LES OGSÅ:
Mye å gjøre i kulda
– Det er mye å gjøre nå. Det er flere titalls biler som trenger hjelp til starting. Jeg rekker ikke å hjelpe alle som trenger hjelp.
Han er på bensinstasjon for å fylle parafin på varmekanonen, som skal hjelpe til med å varme opp bilene som ikke starter.
– Motorvarmerne nå til dags varmer ikke motorene like bra som de gjorde før i tida. Dessuten er nye biler så miljøvennlige at de ikke bruker mye diesel og starter derfor ikke så lett når det er kaldt.
– Alle burde hatt en veteranbil som de kan bruke når det er kaldt. Helst en gammel bensinbil. Bensinbiler starter lettere.
Men har man riktig diesel på tanken, så starter dieselbiler også i kulda, selv i 40 kuldegrader. I tillegg mener Saari at det er viktig at glødepluggene er i orden.
– Trenger motorvarmer
NRK blir med Saari på oppdrag. En bil står med panseret åpent og venter på hjelpa.
– Det kan hende at han har latt dieselvarmeren, webastoen, stå for lenge på. Da tømmer den bilbatteriet og bilen starter ikke. I kulda er det ikke så mye strøm i batteriet. Det beste er å la webastoen stå på i ti minutter før man prøver å starte bilen.
Saari har hørt at bilforhandlere har sagt at når man har webasto, så trenger man ikke egen motorvarmer, men det er ikke han enig i.
– Her, hvor det er såpass kaldt, trenger man egen motorvarmer i tillegg til webasto.
I tillegg mener Saari at kvaliteten på drivstoff er viktig, spesielt når det er så kaldt som nå.
– Det er forskjell på drivstoff og man bør forhøre seg om hvor mange kuldegrader drivstoffet tåler.
Importerer polardiesel
Daglig leder Jørn Erik Furuly i Statoil Kautokeino forteller at Statoil importerer polardiesel fra Kemi i Finland, spesielt til stasjonene i Indre-Finnmark.
– Det er en diesel som skal holde kulda som er ute nå. Det er bare der man produserer den kvaliteten og den bruker man i Finland, Sverige og Norge. Vi har kjørt på den siden begynnelsen på desember og har den ihvertfall helt til slutten av februar. Vi må ha et produkt som holder mål.
Furuly vet ikke hva blokkeringspunktet er for polardieselen, men sier at tåkepunktet er ved 44 kuldegrader, da begynner vokskrystallene å skille seg ut. Vanlig vinterdiesel, som Statoil har på den avgiftsfrie pumpa, har et blokkeringspunkt på 36 kuldegrader. Ved blokkeringspunktet er vokskrystallene så store at det er fare for at dieselfilteret tetter seg.
– Så lenge bilen er i gang, er det kanskje ikke et problem om man har vanlig vinterdiesel. Det er så mye varme i gjennomstrømminga da. Men stopper du bilen og lar den stå i et døgn, så er det nok ikke sikkert at du får start, selv med motorvarmer. Da har den felt ut for mye vokskrystaller.
Selger mer drivstoff i kulda
Statoil i Kautokeino merker godt at det er kuldeperiode nå.
– Vi har jo bilverksted og merker at folk ikke får start på bilen og derfor ikke kommer til time. Det er også stor pågang på motorvarmere. Vi har vært heldig de siste årene, fordi det ikke har vært så kaldt. Men hver gang kuldeperioden kommer, så blir det spørsmål om motorvarmere og den slags ting, forteller Furuly.
– Drivstoffsalget går også opp i kulda, fordi folk lar bilene gå på tomgang nesten hele dagen. Det går også mye sikkerhetsprodukter som forstveske og rødsprit. Men det er færre kunder enn vanlig. De fyller bare tanken og kjører hjem.
Jørn Erik Furuly har dette gode rådet til bileiere i kulda.
– Når du stopper bilen, så må du plugge i motorvarmeren. Det holder ikke å plugge i bilen etter to timer når det er så kaldt. Nå må den stå i døgnet rundt, skal du ha start. I tillegg er det viktig å ha et godt bilbatteri.
Mer å gjøre
Eier av Esso Kautokeino Per Eivind Gaino merker også kulda godt.
– Det er mer å gjøre. Mange ber oss å sjekke kjølevæskenivået, fordi temperaturen i radiatoren blir så høy.
Gaino forteller at Esso selger vinterdiesel, som skal tåle ca. 40 kuldegrader. Esso-stasjonene i Indre-Finnmark har en diesel med andre egenskaper i forhold til kulde, i forhold til andre Esso-stasjoner i Norge.
– Dieselen vi selger her skal tåle mer kulde, forteller Gaino.