NRK Meny
Normal

Frittalende Rávdná røper og forsnakker seg om tabuer

To svært ulike kvinner møtes på teaterscenen i kveld. Gájjá har hele verden som sin arbeidsplass, mens Rávdná er en trippelarbeidende kvinne som forsnakker seg om tabuer. Gába er en monolog av skuespilleren Mary Sarre.

Mary Sarre med monologen Gába

De to kvinnekarakterene er Gájjá og Rávdná som har utviklet seg ulikt og valgt to forskjeller verdener. Gájjá er prisbelønt skuespiller som farter verden rundt, mens Rávdná er familiens livsnerve og hverdagssliter.

Foto: Aslak Mikal Mienna, Beaivvas

– Jeg gleder meg til i kveld, for da kan jeg kommunisere med publikum. Fortelle historier om hvordan hverdagslivet utarter seg i et helt vanlig samisk samfunn, sier skuespiller Mary Sarre, som har stått på samiske scener siden 1983.

Historien i Gába handler om kontraster, ulikheter mellom kvinnene, men også om den samme lengselen når våryrheten våkner etter en lang og kald vinter.

Kjærligheten mellom en fri kvinne og en mann er som en sikksakksøm. Æ kan ikke hjelpe for at mange menn ikke begriper at dem er undertråden. Det var bedre før når æ sydde med senetråd.

"Gájjá"

De to kvinnekarakterene er Gájjá og Rávdná som har utviklet seg ulikt og valgt to forskjeller verdener. Gájjá er prisbelønt skuespiller som farter verden rundt, mens Rávdná er familiens livsnerve og hverdagssliter. Hun jobber døgnet rundt og kan det meste, og slekta er selvsagt tilfreds med hennes enorme arbeidsinnsats.

Den samiske kvinnen gjør absolutt alt, og har i tillegg fulltidsjobb, og tar oss av våre gamle foreldre. Vi samekvinner må kunne alt. Absolutt alt! Måkke snø. Ta ned vinterveden, slakte, partere skrottene. Sy kofter til hele familien, og alt annet utstyr. Og i tillegg må de kunne snekre også.

"Rávdná"

Mange snakker ikke om den tøffe hverdagen

– Det er viktig å få frem kvinnehistorier og finne nerven som kan skape litt debatt. Vi har mange tøffe kvinner som mestrer både det moderne og det tradisjonelle livet. Vi må våge å sette pekepinn på det som kvinner ikke snakker om, sier Mary Sarre.

Hun presiserer at kvinnene må finne seg selv midt opp i alle de forventningene og presset som de utsettes for, nemlig å finne den gode balansen. Nyte livet!

Mary Sarre med premiere i kveld

Denne kvinneskikkelsen våger å være 'dønn ærlig' på scenen og Mary Sarre gleder seg til kveldens urpremiere.

Foto: Aslak Mikal Mienna, Beaivvas

Vi møter Mary kvelden før urpremieren, og hun stråler av energi. Latteren sitter løst og hun svitsjer elegant fra glamour til reinslakting. Hun går rundt på scenen og har manusbunken i hendene. Prøver å huske alle de riktige og viktige replikkene. 57 sider som må pugges.

– Jeg oppdager at min mor og denne Rávdná-karakteren har mye til felles. Begge forsnakker seg, og røper hemmeligheter. De må "bare" fortelle det de vet om, sier Mary.

To svært ulike kvinner møtes på teaterscenen i kveld. Gájjá har hele verden som sin arbeidsplass, mens Rávdná er en trippelarbeidende kvinne som forsnakker seg om tabuer. Gába er en monolog av skuespilleren Mary Sarre.

I den nye forestillingen så står sangen, musikken og ikke minst humoren i sentrum.

– Det blir både botox, silikon i minus 40 kuldegrader, løgn og sorg. Om elskerne som er blitt borte med årene Men vi berører selvsagt også temaer om menn.

Æ står nu her og venter. Æ venter, venter på en mann, på et skikkelig mannfolk, en som kanskje sier at nå er det vår og at han gjerne vil ha med meg på isfisketur. Det skulle vært romantisk, da skulle æ ha slått til.

"Rávdná"

Fortell mer. Fordi jeg vet at i forestillingen så røper du hvordan drømmemannen ser ut, og hvorfor man bør unngå kaffelatte-typer?

– Jeg vil jo helst ikke røpe for mye før forestilligen, men kan si at lave hengende knivbelter og store skinnluer kan være sjekketriks nummer én, sier Mary.

Kvinnesamtaler

Manusforfatter og teaterinstruktør, Harriet Nordlund, er spent kvelden før kvelden. Hun forteller at forestillingen er en hyllest til kvinnene.

Harriet og Mary på samisk teaterscene

– Det har vært mange gode samtaler med kvinner før jeg begynte å skrive Gába, forteller instruktør Harriet Nordlund.

Foto: Aslak Mikal Mienna

– Det skal alltid være en god dans mellom mannen og kvinnen. En dans som skal få våryrheten til å blomstre. Når den lange, kalde, mørke vinteren blir tint opp, og solen igjen begynner å varme, da skal vi åpne våre kropper og sjel for hverandre, sier Nordlund.

To svært ulike kvinner møtes på teaterscenen i kveld. Gájjá har hele verden som sin arbeidsplass, mens Rávdná er en trippelarbeidende kvinne som forsnakker seg om tabuer. Gába er en monolog av skuespilleren Mary Sarre.

Det var da voldsomt, hvor har du funnet historien om Gájja og Rávdná?

– Jeg har oppsøkt mange kvinner, og hatt gode og viktige samtaler med dem. Snakket om livet, og om hvordan det er å være kvinne i et samisk samfunn. Det har vært dype samtaler som jeg igjen har tatt med til teaterscenen, sier den erfarne instruktøren.

Mange av kvinnene satt seg ned med en kaffekopp og funderte over livet. Jeg hadde mange gode samtaler med dem.

Harriet Nordlund

Beaivváš, Samisk nasjonalteater har premiere i kveld i Guovdageaidnu. Den kjente samiske forskeren og tidligere rektor på Sámi allaskuvla, Asta Balto, har oversatt manuset fra svensk til samisk.