Ramlet på hav etter losseuhell

– At et sjøsamisk motivert bilde bokstavelig havner i sjøen, er jo litt surrealistisk. Det er vel her det hører hjemme, sier kunstneren selv, Gjert Rognli, ironisk.

Bildet heter Emotional landscape og viser en mann på påler

Bildet Emotional landscape er at av de ni kunstverkene som havnet i sjøen etter et losseuhell i Vadsø.

Foto: Gjert Rognli

Den sjøsamiske multimedia- og konseptkunstner Gjert Rognli fra Mandalen i Nord-Troms, er en av de åtte kunstnere som er berørt av uhellet som har rammet den tradisjonelle Nordnorske Kunstutstillingen som i år reiser landsdelen rundt for 68. gang.

Lokale ildsjeler i Alta fikk hakeslepp da de åpnet kassa med kunst. Den store esken inne i transportkassa var gjennomvåt og luktet sjøvann.

– Vi var målløse da vi åpnet esken, sier leder Mette Skipperud i Alta kunstforening til Altaposten .

Ni ødelagt verk

Den tradisjonsrike kunstutstillingen Nordnorsken var sterkt amputert da den kom til Alta på lørdag.

Leder i Alta kunsforening, Mette Skipperud, viser dryppende våte pakker med kunstverk

KLISS VÅTE: Leder i Alta kunstforening, Mette Skipperud, viser her dryppende våte pakker som inneholdt kunstverk som skulle stilles ut under den tradisjonsrike Nordnorske Kunstutstilling i Alta sist lørdag.

Foto: Reiulf Grønnevik, Altaposten

Uhellet skjedde på torsdag da kassene med kunstverk ble heiset på land i Vadsø fra hurtigruten, i påvente av å bli fraktet til Alta.

Ni av kunstverkene må erstattes da en av kassene ramlet på hav. Disse er laget av åtte forskjellige kunstnere.

– Kan motivere til nytt kunstverk

Et av kunstverkene tilhører Gjert Rognli. Oppi uhellet ser Rognli ironien i det hele.

– Dette er surrealistisk, var den første tanken som slo meg da jeg hørte om uhellet, ler Rognli.

– Kan dette bli brukt kunstnerisk senere, at et sjøsamisk bilde har vært en tur ute i sjøen?

– Haha.. , ja det gjenstår å se. Men så langt har jeg ennå ikke rukket å filosofere, svarer Rognli.

Likevel utelukker han ikke at det hele kan munne ut i en god historie.

Sjøsamisk inspirert bilde

Bildet heter Emotional landscape, og fremstiller en naken mann på påler 2,5 meter over bakken. Den nakne mannen er kunstneren selv, og bildet er tatt på vinterstid på Guoláš-fjellet i Kåfjord.

– Dette er en iscenesatt verk inspirert av det sjøsamiske, forklarer Rognli.

Men i likhet med de andre kunstnere som er berørt av tragedien, synes han at det er leit at kunstverket hans nå er ødelagt.

Godt forsikret

Linn Rebekka Åmo

Krever erstatning: – Vi vil kreve erstatning for kunstverkene som er ødelagt, forteller Linn Rebekka Åmo som er ansvarlig for den Nordnorske Kunstutstillingen.

Foto: Privat

– Heldigvis er hele utstillingen behørig forsikret, forteller Linn Rebekka Åmo. Det er hun som er ansvarlig for den Nordnorske Kunstutstillingen som i år reiser landsdelen rundt for 68. gang.

Den totale verdien på verkene som er ødelagt, er godt over 60.000 kroner, anslår Åmo.

Selv om dette er et tragisk uhell, så kan også hun skøye med det hele.

– At noen av disse bildene gikk på havet er jo nærmest ironisk, sier Åmo.

I tillegg til bildet laget av Rognli, sikter hun også til Odd Fyhns fotografi av en havarert gammel utslitt sjark som ligger i vannkanten.

Vært på turné siden februar

Det er det Nord Norske fraktselselskapet Nor Lines som er ansvarlig for frakta. Åmo håper på at ødelagt kunstverk kan bli reprodusert innen neste utstilling som skal være på Gjenreisningsmuseet i Hammerferst i tida 16. november til 7. desember.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Bilde av utslitt sjark. Foto: Odd Fyhn

'Myndighetene drepte meg' er navnet på dette bildet som er tatt av fotograf Odd Fyhn. Også dette ble ødelagt etter å ha vært en tur i sjøen.

Foto: Odd Fyhn

Årets utstilling startet i Svolvær 14. februar på Nordnorsk Kunstnersenter, og har så vandret videre nordover med Hammerfest som siste stoppested.

Det er en egen jury som hvert år plukker ut kunstverkene til den årlige utstillingsturneen.

– I Nordnorsken 2014 viser kunstnere sitt engasjement for landsdelen, for naturen, for mennesket, for det glemte, det forgagne, gjennom nye og gamle teknikker. Arbeidene støtter og understreker hverandre, i forskjellige kulturelle drakter. Både det personlige og mer samfunnsaktuelle blir debattert, heter det i begrunnelsen fra juryen.