Hopp til innhold

Ingen ny rørledning hvis jeg velges

Terrance Nelson er en av kandidatene til ledervervet i den største urfolksorganisasjonen i Canada. Han lover at en omstridt planlagt oljerørledning vil være «død» hvis han velges.

Northern Gateway og Terrance Nelson

Terrence Nelson er en av kandidatene til å bli leder i Assembly of First Nations, og han har gjort seg til talsmann for de som frykter den planlagte «Northern Gateway».

Foto: Montasje: Dan Robert Larsen / NRK

Terrance Nelson fremstiller seg som en radikal kandidat i valget av den neste lederen i den canadiske urfolksorganisasjonen Assembly of First Nations (AFN). Valget holdes 18. juli i Toronto og lederen velges for tre år. Fire kvinner og fire menn stiller da til valg. Blant annet ønsker sittende leder Shawn Atleo et gjenvalg.

Terrance Nelson

Terrance Nelson.

Foto: Pressebilde / Assembly of First Nations

Han lover allerede nå at det vil bli gjort fysisk motstand mot den kontroversielle planlagte oljerørledningen «Northern Gateway». Nelson mener at denne rørlednigen planlegges uten støtte fra urfolk i urfolkssamfunn i den nordlige delen av British Columbia.

– Jeg mener det er helt klart at rørledningsprosjektet kommer til å være dødt hvis jeg velges som nasjonal leder. Den eneste måten dette prosjektet kan gjennomføres på er at befolkningen i det nordlige British Columbia tillater at den gjennomføres, sier Terrance Nelson til urfolksnettsiden First Perspective .

Han fikk 10 prosent av stemmene under ledervalget i 2009, og han har lenge vært en talsmann for at First Nations skal ha kontroll over naturressursene i sine egne bosetningsområder.

Et omdiskutert prosjekt

Enbridge inc. er et selskap basert i Calgary, Alberta. Selskapet opererer verdens lenste oljerørsystem for råolje og flytende olje både i Canada og i USA. Selskapet planlegger nå å bygge et nytt rørsystem fra oljefeltene inne i landet til Stillehavskysten i British Columbia.

Dette har skapt stor debatt og sterk motstand blant urfolk og miljøforkjempere. Hele prosjektet er konstnadsberegnet til 5,5 milliarder dollar og er kalt «The Northern Gateway». Prosjektet vil skape 560 langsiktige arbeidsplasser, og motstanderne mener at dette vil skje på bekostning av det sårbare miljøet i områdene hvor oljerørledningen skal bygges.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Høvdinger mot Enbridge

First Nations ledere møtte opp på generalforsamlingen til Embridge i Toronto 9. mai.

Foto: MARK BLINCH / Reuters

Nelson er en tidligere høvding, og er fem ganger blitt gjenvalgt som høvding i Roseau River Anishinabe First Nation i Manitoba. Han vakte stor oppsikt da han i 2007 uttalte seg offentlig om forholdet mellom urfolk og den hvite mann.

Det er bare to måter å forholde seg til den hvite mann på. Enten tyr du til våpen eller så blir du stående mellom ham og hans penger.

Terrance Nelson i 2007

Høvdingen sier han forstår den økonomiske betydningen av «Northern Gateway», som skal føre olje fra Albertas nordlige oljesandfelt til en dypvannshavn i Kitimat i British Columbia. Han mener det er viktig å lytte til motstanden i de lokalsamfunnene som blir mest berørt av miljøørisker før Enbridge eventuelt får godkjenning for å bygge rørledningen.

– Den eneste måten det vil gå gjennom på er dersom First Nations tilbys noe vesentlig mer enn hav de blir tilbudt nå, understreker han. Hvis dette ikke skjer vil den tidligere høvdingen bringe amerikanske aktivister for å kjempe mot rørledningen.

– Hvordan kan noen stole på Enbridge

Med ujevne mellomrom skjer det at oljerørledninger slår sprekker og dette fører til enorme oljesøl. Mellom 1999 og 2008 er Enbridge ansvarlig for 610 tilfeller av oljesøl, som har ført til utslipp av rundt 21 millioner liter (132.000 fat) av hydrokarboner.

– Hvordan kan noen i British Columbia stole på Enbridges løfter om sikkerhet når de påfører naturen enorme mengder oljeutslipp hvert år over hele Nord-Amerika? Det spør høvding Martin Louie i Nadleh Whut'en First Nation.

Han sier at det er slike oljeutslipp de frykter, og at Enbridge stadig viser at deres løfter om sikkerhet ikke er til å stole på.

– Uansett hvor mye de enn prøver så vil dere foreslåtte rørledning utsette våre barn for fare. Derfor sier vi «Nei - ikke i det hele tatt!», og vi har resten av folket med oss, sier høvding Martin Louie til urfolks nettsiden NationTalk .

Oljesøl i Michigan

For to år siden skjedde en stor oljekatastrofe i Kalamazoo River i Michigan. Anslagsvis 3.785.411 liter råolje rant ut i elva.

Foto: BILL PUGLIANO / Afp

To år etter Enbrigdes verste oljekatastrofe noen gang i Michigans Kalamazoo River, er det fortsatt olje i økosystemet og elva er fortsatt ikke åpnet for rekreasjonsbruk.

– Oljeselskapene kan snakke så mye de vil om å rense oljeutslipp, men det finnes ikke noe slikt som en god nok metode å rense oljeutslipp på. Når oljen renner ut i elver eller i havet, så kan du aldri helt og fullt rense oljeforurensningen, påpeker høvding Martin Louie.

Korte nyheter

  • Glatt på veiene i Finnmark lørdag

    Statens vegvesen melder om at det er glatt på veien mellom E6 Olderfjord og E69 Storbukt, i Finnmark.

    Det samme gjelder langs fylkesvei 889 Smørfjord til Havøysund.

    Foreløpig er ingen veier i Finnmark stengt.

    Veistrekning.
    Foto: Statens vegvesen
  • Offisiell åpning av Giellavahkku 2025

    I år er den offisielle åpninga av samisk språkuke, Giellavahkku 2025, lagt til Nesseby.

    Giellavahkku er et initiativ fra Sametinget på norsk side.

    Åpningsarrangementet finner sted på Nesseby oppvekstsenter i dag kl. 14:00. Der blir det taler fra ordfører og Sametinget, og konsert med Emil Karlsen.

    Målet med språkuka er å løfte statusen til de samiske språkene, og øke kunnskap om samiske språk og kultur i hele samfunnet.

    Private og offentlige institusjoner, næringsliv, organisasjoner og andre aktører inviteres til å synliggjøre samiske språk denne uka.

    Resten av uka arrangeres det ulike arrangementer rundt om i Sápmi.

    Diagram, Solstrålediagram
    Foto: Sámediggi
  • Nordlendinger blant de mest ansvarlige på vinterdekk

    Bare 1,6 prosent av bilistene i Nordland kjører med piggfrie vinterdekk hele året, viser en fersk undersøkelse for Tryg Forsikring. Det er blant de laveste tallene i landet.

    Tallene kommer fram i en landsomfattende spørreundersøkelse gjennomført av YouGov.

    Til sammen oppgir 18 prosent av norske bilister at de bruker piggfrie vinterdekk hele året – til tross for at det kan gi dårligere veigrep og økt ulykkesrisiko.

    – Vinterdekk som brukes om sommeren slites raskere, og gummien svekkes. Det kan gjøre dekket langt dårligere på snø og is, sier Lise Norstrøm, fagsjef i Tryg, i en pressemelding.

    Fra 16. oktober er det lov å bruke piggdekk i Nordland.

    Grå bil med vinterdekk
    Foto: Shutterstock - Tryg Forsikring