– Jeg vil kjempe for en bybane

Stortingsrepresentant Eirin Sund i Arbeiderpartiet frykter for framtiden til kollektivutbyggingen på nord-Jæren. Hun vil kjempe for at distriktet får en bybane.

Bybane ankom endestoppet

I sommer fikk Bergen endelig sin bybane. I Stavanger og Rogaland sier nå Arbeiderpartiet at de ikke lenger vil ha samme løsning.

Foto: Gunhild Agdesteen/NRK
Eirin Sund, Ap

Stortingsrepresentant for AP, Eirin Sund, vil fremdeles ha bybane på nord-Jæren.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Mandag ble det klart at Arbeiderpartiet i Stavanger og Rogaland snur og sier nei til bybane på nord-Jæren nå.

Både fylkespartiet og stavangerpartiet vil heller satse på bussvei som kan stå ferdig utbygget om ti år.

Det bekymrer stortingsrepresentant for partiet Eirin Sund. Hun mener fortsatt at en bybane er den klart beste løsningen for trafikkproblemene på nord-Jæren.

– Jeg snur ikke tvert

Arbeiderpartet har så langt vært blant de fremste tilhengerne av bybane i Stavanger-området. Så sent som i september stemte partiet for å jobbe videre med bybane i kommunalutvalget i Stavanger.

– Det er klart at når jeg har jobbet for bybane i mange mange år, og partiet har det programfestet, så snur jeg jo ikke bare rundt sånn tvert, sier Sund.

Etter planen skal første byggetrinn i bybanen ta til i 2015, og traseen skal gå gjennom Stavanger, Sola og Sandnes sentrum. Prislappen er på rundt seks milliardar kroner.

– Vi må ikke vingle

En konseptvalgutredning, som ser på flere løsninger på køproblemene i Stavanger-området, er nå til behandling i departementet. Utredningen har konkludert med at en bybane, sammen med en utbygging av veinettet, er beste løsningen.

Sund er derfor klar på at at hun vil fortsette å kjempe for en bybane innad i sitt eget parti. Hun mener at det er veldig viktig at de politiske partiene i Rogaland nå klarer å bli enige om hva som er den beste løsningen på køproblemene på Nord-Jæren.

– Nå blir dette diskutert sentralt, og da er det viktig at vi ikke vingler i forhold til hvor det store politiske flertallet står i hvilken vei vi skal velge.

– Og når vi alle er enige om at vi skal øke kollektivandelen, og at vi skal gjøre det på den mest klimavennlige måten, så må vi klare å forenes om det, avslutter hun.