Hopp til innhold

Småkjøp ødelegger for dagligvarer på nett

For at butikkene skal tjene penger på netthandel av dagligvarer, må kundene gjøre storhandelen på nett, ikke flere småkjøp i uka, mener Meny-kjeden.

Thomas Bakken plukker varer som skal kjøres hjem til kundene.

Thomas Bakken i Helgø Meny plukker varer som skal kjøres hjem til kundene.

Foto: JOhan Mihle Laugaland / NRK

– Dette er alle varene en kunde skal ha hjem. Rundstykker, kyllingfilet, torskefilet. Du kan også velge ferdige middagsløsninger i nettbutikken, sier butikksjef Ole Jacob Eikanger i Helgø Meny i Jåttåvågen i Stavanger.

Ole Jacob Eikanger, butikksjef på Meny

Ole Jacob Eikanger er butikksjef på Helgø Meny i Jåttåvågen i Stavanger.

Foto: JOhan Mihle Laugaland / NRK

Hans butikk startet med netthandel i august i fjor, og de fleste nettkundene er i 30-årene.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i Meny, er den største utfordringen å få folk til å planlegge ukentlige storhandler, fremfor å handle smått mange ganger i uka. I dag handler nordmenn i snitt hele 3,4 ganger i uka.

– Vi ønsker å få dem til å planlegge, for eksempel flere middager av gangen, sier Hynne.

Meny-kjeden i Norgesgruppen har 27 nettbutikker i de største byene i Norge, og utvider nå tilbudet. Kolonial.no som samarbeider med Rema 1000, er den største aktøren i markedet. For kort tid siden gikk Brødboksen konkurs, de leverte ferske bakervarer på døra. Coop avventer situasjonen.

Åpner ny tradisjonell butikk

Dag Ove Aksland

Dag Ove Aksland er regiondirektør i Coop.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Det er godt med folk her i dag, og det er vi glade for, sier regiondirektør Dag Ove Aksland i Coop.

Coop åpnet ny, stor «gammeldags» Coop Extra-butikk på Sola.

– Den er ikke gammeldags. Dette er hypermoderne, dette er framtiden, sier Aksland.

– Jeg tror prosenten av dem som handler mat på nett i London, er like stor som prosenten av dem som handler på nett i Stavanger. Grunnlaget er ikke til stede for å drive bra kommersielle nettbutikker i Norge ennå, sier Aksland.

Kundene vil se maten de kjøper

Annechen Bugge

Annechen Bugge er forbrukerforsker ved Oslo Met Universitet.

Foto: NRK

Forsker Annechen Bugge ved senter for forbruksforskning på Oslo Met Universitet sier de ser en veldig økende andel som handler mat på nett, men fortsatt er det noe de aller færreste driver med.

– Det jeg synes er mest interessant, er at nesten halvparten av unge voksne mener at de kan tenke seg å handle mat på nett, så jeg tror vi ser store endringer i årene som kommer, sier Bugge.

En av ti handler i dag mat på nett. Men netthandelen utgjøre bare én prosent av den totale dagligvarehandelen.

– Når det gjelder mat, er vi grunnleggende konservative. Det har tatt mye lengre tid enn vi hadde regnet med, at folk i det hele tatt har begynt å handle maten sin på nett, sier Bugge.

De fleste vil fortsatt gå i butikken

Elisabeth Sele kjøper noe mat på nett

Elisabeth Sele kjøper noe mat via nettet.

Foto: Johan Mihle Laugaland

Mange butikkunder vil helst se og kjenne på maten de handler, spesielt frukt og grønnsaker.

– Det er veldig mange, i hvert fall i mitt kollektiv inkludert meg selv, som kjøper brød og sånne ferskvarer på nett. Da får vi det dagen etter, så det er mye lettere, og vi slipper å gå i butikken selv, sier Elisabeth Sele.