Hopp til innhold

Folk hamstrer utgåtte varer: – Det har vært bånn gass her

Flere må prioritere hardere for at pengene skal strekke til. Nå selges det mer av utgåtte varer og mat på tilbud.

Tone Byberg er butikksjef i Holdbart på Klepp i Rogaland

Tone Byberg er butikksjef i Holdbart på Klepp i Rogaland. Hun merker at kundene er opptatt av å holde seg til et matbudsjett.

Foto: Marte Skodje / NRK

Økte renter, dyrere mat og drivstoff, høye strømpriser. Mange merker at «alt» har blitt dyrere denne høsten, og flere enn før må prioritere hardere.

Dette merkes godt i dagligvarebutikkene. Også blant dem som selger utgåtte varer.

– Det har vært bånn gass her. Vi har hatt en ny, stor økning i høst, sier butikksjef Tone Byberg i Holdbart på Klepp.

Én varegruppe peker seg ut

Holdbart er en butikkjede som selger varer som av en eller annen grunn ikke skal selges i de vanlige dagligvarebutikkene. Dette kan være varer som snart går ut på dato, har passert «best før»-merkingen, eller som det er blitt produsert for mye av.

Byberg sier særlig én varegruppe er populær nå for tida.

– Vanlig, billig hverdagsmat, som nakkekoteletter eller kjøttpølser. Det selger vi ut fortere nå enn tidligere. Folk er opptatt av å redusere utgiftene til spesielt middag, fordi det er en stor utgiftspost i matbudsjettet.

Dette merkes i alle Holdbarts 12 butikker rundt omkring i landet.

– Vi har jo bare partivarer. Men generelt så er det en dreining mot mer mat og noe mindre kos, skriver gründer Thor Johansen i Holdbart i en e-post.

Butikkene har hatt en økning i salget som spenner fra 5 til 40 prosent. I år selger de 8300 tonn mat som ellers ville blitt kastet.

Tone Byberg er butikksjef i Holdbart på Klepp i Rogaland

Butikksjef Tone Byberg i Holdbart Klepp sier alle slags folk handler hos henne. – Mange handler her fordi det er lavere pris, men mange gjør det også fordi det er bærekraftig. 

Foto: Marte Skodje / NRK

Kjedene merker det samme

Også regiondirektør Dag Ove Aksland i Coop Region Vest merker at kundene har fått nytt handlemønster de siste månedene.

– Folk er mye bedre til å planlegge innkjøpene sine. De handler mer på tilbud, og velger det billigste alternativet blant varene som selges til ordinær pris. Dette er ikke unikt for vår region, men gjelder hele landet, sier han.

Dag Ove Aksland

Direktør Dag Ove Aksland i Coop Region Vest.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Coop-sjefen ser at mange handler store mengder på tilbud, slik at maten kan fryses ned eller lagres.

– Det virker som det gamle spiskammeret er tilbake. I tillegg går helgehandelen opp, og folk kjøper mindre mat på farten. Det tyder på at de lager mat hjemme i stedet for å spise på restaurant, og at nistepakken er tilbake.

Kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen forteller at butikkjedene ser flere tegn på at det er økonomisk krevende tider.

– Kundene handler mindre på impuls og handler færre varer per handletur. Flere velger rimeligere produkter enn tidligere, og vi ser at folk er mer tilbudsorienterte, sier Søyland.

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen

Kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

Foto: Norgesgruppen

Norgesgruppen eier kjeder som Kiwi, Joker, Spar og Meny. Også Søyland ser tegn på at flere prioriterer å kose seg hjemme i helgen, fremfor å gå ut.

Det er et utviklingstrekk som er kjent fra andre økonomiske nedgangstider.

– Vi ser også at nedprisede varer som nærmer seg utløpsdato er svært attraktivt. Hvor mange varer vi har i denne kategorien varierer fra butikk til butikk og fra dag til dag, sier Søyland.

Både bærekraft og pris

Tidligere denne måneden kunne Statistisk sentralbyrå fortelle at prisene har steget 7,5 prosent fra oktober i fjor til oktober i år. Den viktigste grunnen til den høye prisveksten er matvareprisene, ifølge SSB (ekstern lenke).

Terje Skjæveland og Ann-Margrethe Lura er kunder på Holdbart, og har merket godt at flere varer generelt har blitt dyrere i samfunnet. De er opptatt av både bærekraft og pris.

– Vi går jo selvfølgelig der det er billigst, sier Skjæveland.

– Prisene har steget mye, synes jeg. At maten her kan ha gått ut på dato, bryr jeg meg ingenting om, sier Lura.

Terje Skjæveland og Ann-Margrethe Lura er blant kundene på Holdbart

Både pris og bærekraft er viktig for Terje Skjæveland og Ann-Margrethe Lura når de går på Holdbart.

Foto: Marte Skodje / NRK

Flere nyheter fra Rogaland