Denne skal oppdage farlige droner

Flere ganger har droner stoppet flytrafikken i Norge. Nå har Stavanger lufthavn som første flyplass i landet, skaffet seg en radar som oppdager farkostene.

Radar på Sola

Montører er for tiden i full sving med å få på plass den nye radaren på Stavanger lufthavn Sola. Radaren skal oppdage droner og fugler.

Foto: Ole Andreas Bø / Ole Andreas Bø

– Vi har skaffet oss en fugleradar som også kan oppdage droner. Og det har vist seg å være ganske forutseende med tanke på hendelsene som har vært i Europa i det siste, sier Morten Wathne, operativ leder ved Stavanger lufthavn Sola.

Flyplassen er først i landet med et slikt system, og mye tyder på at dette også vil komme på plass andre steder.

Ved årsskiftet skapte nemlig droner store problemer ved flyplassene Heathrow og Gatwick i London. Sistnevnte var mer eller mindre stengt i flere dager.

Morten Wathne

Morten Wathne, operativ leder ved Stavanger lufthavn Sola.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Og i juni i fjor måtte flere fly omdirigeres fra Gardermoen til Torp på grunn av en eiendomsmegler som trengte dronebilder til annonsene sine. Også på Sola har droner skapt problemer.

Det er ulovlig å fly droner i en radius på 5 km fra en flyplass.

– Økende problem

– Ulovlig bruk av droner er en velkjent problemstilling i Norge og i utlandet, og den er økende, sier Anders Martinsen, daglig leder i UAS Norway, som er interesseorganisasjonen for droneoperatører.

I 2018 eide 400.000 nordmenn én eller flere droner. Det er nesten en dobling i forhold til året før. Og hele én av fem nordmenn vurderer å kjøpe drone. I så fall ender vi opp med 870.000 droner i Norge, ifølge tall fra UAS.

Anders Martinsen

Anders Martinsen, daglig leder i UAS Norway, som er interesseorganisasjonen for droneoperatører.

Foto: UAS Norway

Stadig flere nordmenn kjenner til droneforbudet på norske flyplasser. I 2017 kjente 55 prosent av nordmenn til reglene. I 2018 var det tilsvarende tallet 68 prosent.

Ifølge Martinsen i UAS er det ofte turister som synder.

– De har med seg droner i kofferten for å filme fin norsk natur, sier han.

Først og fremst ment på fugler

Den polskproduserte radaren på Sola har sensorer som avdekker radiofrekvenser som igjen viser hvor droneoperatøren befinner seg. Planene er at systemet skal være oppe å gå i slutten av februar.

Radaren skal imidlertid først og fremst oppdage fugler. Stavanger lufthavn er nemlig den flyplassen i landet som sliter mest med kollisjoner mellom fugler og fly, såkalte birdstrikes.

– Radaren gjør at vi kan skremme bort fuglene på en mer målrettet måte, sier operativ leder Wathne.