En liten sonde blir løftet med drone opp på høyspentlinja i Hølen i Vestby kommune. Linja forsyner Østfold med kraft.
Kula måler temperaturen på ledningen og andre forhold som sier noe om hvor stor belastningen på kabelen er.
– Det er som et speedometer for kraftlinja. I dag vet vi ikke om vi utnytter kraftnettet maksimalt og kjører så fort som nettet tåler, sier Jørgen Festervoll, daglig leder i Heimdall Power.
Det er de som har utviklet og produserer sensorkula. Selve høyspentlinja er eid og drevet av Elvia, som er netteier på det meste av Østlandet.
De ønsker å finne ut om linjene kan tåle mer strøm, og monterer nå sonder på alle sine hovedkraftlinjer.
Anne Sagstuen Nysæther leder Elvia.
– Vi har som mål å få 20 prosent mer strøm gjennom kraftnettet vårt, og disse sondene er viktige fordi de gir oss nøyaktig informasjon om hvor mye mer strøm vi kan frakte, sier hun.
Må ha mer strøm
Norge trenger langt mer strøm til bedrifter og husholdninger i åra som kommer.
Bedrifter som i dag bruker forurensende energi, skal over til elektrisitet. Og om få år skal alle nye kjøretøy være elektriske.
Statnett har beregnet at innen 2050 er det behov for minst 60 prosent mer strøm enn i dag, og kanskje så mye som det dobbelte.
Statnett eier hovedstrømsnettet i Norge. Anne Sofie Risnes er direktør for regionale planer, og bekrefter at de holder på med det samme.
– Det Elvia gjør er utrolig viktig. Statnett bruker også sensorteknologi for å utnytte hovednettet bedre. Vi kan ikke la være å bygge ut nettet for å få nok strøm, men på kort sikt er sensorer avgjørende for å øke tilgangen på strøm til kundene, sier hun.
Gir resultat med en gang
I Vestby har den lille kula blitt montert på kraftledningen i løpet av et par minutter. Det går ikke lang tid før den begynner å røpe hemmeligheter om linja den sitter på.
På bakken står Peter Gørbitz fra Heimdall og leser av data fra en skjerm som tar imot signaler fra sensoren der oppe.
– Her får jeg informasjon om høyden og spennet på linja, og kula forteller ved hjelp av temperaturmålingen at det er ganske mye mer kapasitet å hente ut, sier Gørbitz.
Så langt har Elvia fått montert omtrent halvparten av de over hundre sensorene de skal ha på plass. Så vil de gjøre målinger gjennom årstidene før de tar sjansen på å kjøre opp farten på kraften.
– Vi må se hvordan linja oppfører seg i ulike temperaturer og med ulikt forbruk hos kundene gjennom året. Etter det kan vi se på hvordan vi kan utnytte linja enda bedre enn nå, sier Anne Sagstuen Nysæther i Elvia.