Hopp til innhold

Nå skal staten bestemme nye E39 her

Bonde Sven Martin Håland tror det blir vanskelig å drive gården videre, dersom Statens vegvesen får viljen sin om kort tunnel gjennom Figgjo.

Alternativ E39 gjennom Figgjo

Dette er alternativet som Statens vegvesen går inn for, med lang vei i dagen og kort tunnel. Lengre ned i saken, ser du det andre alternativet.

Foto: Statens vegvesen

– Det er et voldsomt engasjement rundt dette. Avgjørelsen er viktig for en hel bygd, sier Sven Martin Håland.

På mandag kommer representanter fra tre departementer til Figgjo, for å se på området som splitter fagmiljøet.

Det skal nemlig bygges en ny firefelts vei gjennom bygda, som en del av kyststamveien mellom Kristiansand og Stavanger.

Mener lang tunnel ikke kan forsvares

Sven Martin Håland

Sven Martin Håland, her fra et folkemøte om E39 tidligere i år.

Foto: Erik Waage / NRK

Både Sandnes kommune og Fylkesmannen mener at veien bør legges mest mulig i tunnel, for å sikre jordvernet og bomiljøet. De har også et stort flertall av innbyggerne i ryggen.

– Absolutt alle på Figgjo står samlet, og er enige om at lang tunnel er den eneste akseptable løsningen, sier Håland.

Statens vegvesen mener derimot at en kortere tunnel er beste løsning, både prismessig og med hensyn til sikkerheten.

– For oss er trafikksikkerheten viktigst. Med den andre løsningen kan det lett bli kø i tunnelene, og det ønsker vi ikke, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Astrid Eide.

Men Sandnes kommune og Fylkesmannen mener ikke at dette er et problem?

– Vi vektlegger nok ulike ting. Vi er enige om mye om den nye veien, men nå er det dette som står igjen, sier Eide.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ny firefelts E39 gjennom Figgjo

Sandnes kommune og Fylkesmannen støtter denne løsningen, med kortere vei i dagen og lengre tunnel.

Foto: Statens vegvesen

Partene har meklet for å prøve å bli enige, uten hell. Derfor skal departementet avgjøre saken.

Vurderer nedlegging om det blir kort tunnel

Håland er en av tre grunneiere som blir berørt når den nye E39-traseen blir bygget. Han mener avgjørelsen som nå skal tas, kan bety være eller ikke være for den videre gårdsdriften.

– For oss som driver i dette området, kan det bli vanskelig å finne motivasjon til å drive videre. Dersom de mener at jordvern er viktig, er det bare ett alternativ. Alt annet vil være et fraskriv av ansvar, fordi de tar så mye dyrket jord, sier han.

På mandag skal han, sammen med andre lokalt engasjerte, prøve å overbevise departementene om å gå for lang tunnel.

– Jeg tror de vil kjenne på trykket fra hele Figgjo. Alle har gått inn for vårt forslag, bortsett fra Statens vegvesen. Jeg tror det vil sitte langt inne å gå imot en så bred enighet, sier Håland.