Hopp til innhold

Mener ny E39 kan redusere antall dødsulykker med 90 prosent

21 personer har omkommet på E39 mellom Mandal og Lyngdal i løpet av 30 år. Ny firefelts motorvei vil redusere antall omkomne med 90 prosent, mener Nye Veier.

Kvellandbruene i Lyngdal tar for.

Kvellandbruene i Lyngdal er en del av firefelts motorvei. Strekket i Lyngdal skal stå klar sommeren 2025.

Foto: Lars Eie / NRK

– 21 personer omkom i trafikken på den strekningen i løpet av 30 år. 290 personer ble skadet i trafikken der, sier prosjektsjef Harald Solvik i Nye Veier.

Han snakker om strekningen fra Ime i Mandal til Herdal i Lyngdal. En vei på knappe tre mil.

Når ny firefelts vei står klar her vil mange liv bli spart, ifølge Nye Veier.

Beregninger fra veiselskapet viser at når ny vei står klar, vil antall omkomne reduseres med 90 prosent.

Antall skadde vil reduseres med 96 prosent, ifølgje selskapets beregninger.

Prosjektsjef for Nye Veier, Harald Solvik.

Harald Solvik i Nye Veier mener det er mest aktuelt med firefelts motorvei til Ålgård.

Foto: Lars Eie / NRK

Ingen drepte på ny firefeltsvei vestover

Hele strekningen mellom Mandal og Kristiansand ble åpnet i november 2022.

Så langt er ingen omkommet i ulykker etter knapt ett år.

Påtroppende ordfører Alf Erik Andersen i Lindesnes mener veiutbyggingen er viktig.

– Antall ulykker går betydelig ned på de fire felts veiene som er bygd. Det er det avgjørende for oss å gå videre med veiutbyggingen.

Frp-ordføreren mener også at samfunnet blir spart både økonomisk og for lidelser.

– Det er ingen tvil om at samfunnsøkonomisk, og antall omkomne, er noen av hovedargumentene som ligger til grunn for fire felts motorvei.

Alf Erik Andersen

Alf Erik Andersen er påtroppende ordfører i Lindesnes. Han mener veiutbyggingen ikke må stanse opp.

Foto: Heidi Ditlefsen

Klar om fem til sju år

Prosjektsjef Harald Solvik i Nye Veier det vil ta mellom fem og sju år til bilistene kan kjøre mellom Lyngdal og Kristiansand på firefelts vei.

Nye Veier er utbyggingsselskapet som prioriterer hvilke veier som skal bygges ut i Norge.

De får årlig tilført over 6,1 milliarder kroner som de skal bruke på nye veier.

Neste år får de 400 millioner kroner mer i statsbudsjettet.

Les også Ny E39 setter liv på vent: – Det verste er å ikke vite

Widar Rekevik og mange hundre andre eiendomsbesittere vet ikke hva som skjer med eiendommen deres. Felles er at eiendommene ligger i en korridor der det er planer om ny motorvei.

Firefelts vei til Ålgård

Solvik er klar på at selskapet anbefaler firefelts motorvei helt til Ålgård i Rogaland. Det er på grunn av topografien.

– Mye fjell mot Ålgård gjør at det blir mange tunneler. Dermed må det bygges firefelts motorvei, mener prosjektsjefen.

Samferdselsdepartementet bekrefter langt på vei at det blir firefeltsvei til Ålgård fra Lyngdal. Det skriver departementet på egne nettsider.

«Det er fortsatt aktuelt å bygge nye firefelts motorveier med 110 kilometer i timen mange steder, for eksempel der det ikke er aktuelt med gjenbruk. Dette kan for eksempel gjelde på E39-strekningen mellom Lyngdal og Ålgård.»

Dagens ordfører i Lindesnes og påtroppende ordfører er tydelige på at bare firefelts motorvei må bygges. De er glade for at departementet nå omtaler veistrekket til Ålgård.

Les også Robot skal få veiutbyggingen til å gå raskere

Veivals Kristiansand-Mandal

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Trolig landets blideste bussjåfør 00:59
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 23 1,21 kr
Dyrest kl. 09 1,4 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Jan 2023 – jan 2024
    + 8,7 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 5 %