– Vi har nå satt av penger til Hove – Sandved i statsbudsjettet; 75 millioner kroner, slik at anleggsarbeidet kan starte i 2015, sier Roy Steffensen (Frp).
I statsbudsjettet for 2014 satte regjeringen av 150 millioner kroner til anleggsstart på firefeltsutvidelsen på E39 fra Hove til Sandved i Sandnes. 130 av disse millionene var bompenger.
Utbyggingen skulle ha vært satt i gang i høst, men i juni viste nye beregninger at det ble mer enn 50 prosent dyrere. Hove – Sandved hadde da en kostnadsramme på 525 millioner kroner, men beskjeden fra vegvesenet var at prosjektet ble 185 millioner dyrere.
Da måtte det opp igjen til ny behandling i Stortinget. Med disse nye 75 millionene er prosjektet på skinner igjen.
- LES OGSÅ: – Ingen er tjent med forsinkelser på E39
- LES OGSÅ:
Kan være åpen i 2017
Tilskuddet forutsetter at Stortinget gir sin tilslutning til dette når statsbudsjettet skal godkjennes før jul.
– Gjør de det er veien åpen for trafikk i 2017, sier Steffensen.
– Vi er opptatt av å få til en effektiv utbygging av firefeltsvei til Ålgård, og da er det viktig å få på plass første utbyggingsetappe, som er Hove-Sandved, legger han til.
Uklart hvor mye som blir bompenger
Det er foreløpig uklart hvor stor del av utbyggingskostnadene som skal dekkes av bompenger.
– Når saken kommer til Stortinget vil vi endelig konkludere med hva som vil være bompengeandelen i prosjektet, og hvor mye av budsjettsprekken som må tas av staten. Av de foreslåtte midlene for 2015 forutsettes 51 millioner kroner stilt til disposisjon av bomselskapet, sier Steffensen.
Hove–Sandved er en strekning på 1550 meter som skal bygges om fra to- til fire felt. Her skal det bygges to nye bruer, og to kryss skal bygges om.
Prognosen for sluttkostnad er nå 727 millioner kroner.
- LES OGSÅ: Vil videre med fire felt
- LES OGSÅ: Pollestad presser samferdselsministeren om E39