Hopp til innhold

80 minutter fra Stavanger til Kristiansand

E39 kan få en ny trase som skal ta 80 minutter fra Stavanger til Kristiansand. Dette ble diskutert da næringstoppene i Agder og Rogaland møttes for å diskutere veiutbyggingen på E39.

Bomringen på Forus

E39 kan bli flyttet, noe Borgli mener er veldig positivt.

Foto: Bjørn Grimen / NRK

Pål Morten Borgli

Pål Morten Borgli, varaordfører i Sandnes (Frp)

Foto: NRK

– Det er noe av det kjekkeste jeg har hørt fra et møte angående E39 noensinne, sier en begeistret Pål Morten Borgli, varaordfører i Sandnes (Frp) til nrk.no.

Det er NHO som arrangerte det store informasjonsmøtet om veistrekningen i Lyngdal. Der ble søkelyset rettet mot behovet for investeringer i en ny og fremtidsrettet vei mellom de viktige vekstregionene.

Stor enighet

Så godt som alle deltakerne på møtet var enige om at E39 mellom Kristiansand og Stavanger er mer enn rede til å bli erstattet av en ny motorvei, helst med fire felt hele veien.

– Det er ambisjoner om å bygge raskere, sikrere og bedre E39, sier Borgli.

Han er positiv til den nye veien som skal være mer trafikksikker og ha en bedre fremkommelighet.

Saken fortsetter under videoen.

Det kom ingen nye løfter fra regjeringa om utbygginga av E39 mellom Kristiansand og Stavanger på et møte i Lyngdal i dag. Men strekninga blir en del at et planlagt statlig vegselskap og dermed prioritert.

SE VIDEO: Slik var det da næringstoppene i Agder og Rogaland møttes for å diskutere veiutbyggingen på E39.

Skal kjempe for ny vei

– Å kunne bruke 80 minutter fra Stavanger til Kristiansand i stede for tre er helt fantastisk, og dette skal vi få til, sier Borgli.

Han mener den foreslåtte traseen vil bety mye for det lokale næringslivet.

– Vi vil få varene raskere til og fra Europa, sier varaordføreren.

Ingen lovnader om ny E39

Ingenting er bestemt enda, så om planene blir en realitet kunne ikke statssekretær Bård Hoksrud fra Samferdselsdepartementet love, da han gjestet møtet.

– E39 er en god kandidat, men det er regjeringen og Stortinget som kommer til å bestemme hvilke prosjekter som skal inn i det statlige veiselskapet, sier Hoksrud.