Hopp til innhold

Her er Norges første førerløse buss

For første gang i historien ble torsdag en førerløs buss testet ut på offentlig vei i Norge. Fra april av kan bussen bli et vanlig innslag i trafikken.

Førerløs buss

HISTORISK ØYEBLIKK: Torsdag ble den førerløse bussen første av sitt slag på offentlig vei i Norge.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Dette er fantastisk ... Det er den første selvkjørende bussen i Norge på offentlig vei, forteller kommunikasjonssjef i Kolumbus, Grethe Skundberg.

I november vedtok Stortinget at det er lov å teste ut førerløse busser på norske veier. Flere av Norges største byer kan få førerløse busser på veiene de neste årene.

Først i køen står Stavanger, men også i Oslo og på Kongsberg er det planer om førerløse busser. Både Trondheim og Bergen vurderer også busskjøp.

– Førerløse busser skal gjøre det lettere for meg og deg å bevege oss. De skal gjøre det lettere å reise kollektivt og sette fra oss bilen hjemme.

Førerløs buss

Under testingen av bussen torsdag ble det spilt inn en filmsnutt, som skal vise hvordan bussen fungerer.

Foto: Odd Rune Kylingstad / NRK

Siden 2016 har bussen blitt testet på en lukket bane. Til sammen har bussen kjørt over 1500 kilometer og blitt utsatt for en rekke forskjellige hinder.

– Vi har skapt et levende miljø på testbanen. Den er testet ut med gående, syklister, biler, andre busser og tomme barnevogner, forteller daglig leder i selskapet Forus PRT, Linn Terese Marken.

– Folk stopper opp og filmer bussen

Og den selvkjørende bussen, som har en toppfart på 25 km/t, har stoppet hver gang. Den er faktisk litt for snill.

Grethe Skundberg

– Bussen skal transportere de reisende den første og siste kilometer av reisen, forteller Grethe Skundberg i Kolumbus.

Foto: Kolumbus

– Bussen kjører veldig defensivt. Den stopper for alt og er veldig forsiktig, men vi kan jo ikke garantere for at absolutt alt skal gå 100 prosent godt.

Da bussen la ut på sin aller første kjøretur torsdag, stoppet flere forbipasserende opp for å forevige øyeblikket.

– Folk er veldig nysgjerrige på bussen. De stopper opp og filmer ... De har jo lest om dette i media. Klart det er stas! mener Marken.

På vei til torsdagens test ble veien stengt av. I tillegg var det følgebiler med på veien til og fra teststrekningen.

Snart i full trafikk

Nå er planen at den selvkjørende bussen skal settes ut i en trasé på Forus mellom et parkeringshus og den nye bussveien. Traseen er 1,2 kilometer lang. Det skal også være en «sjåfør» med i bussen, for å passe på at alt går greit.

– Vi venter bare på den endelige godkjenningen for å sette bussen ut i trafikken, forteller Skundberg.

Førerløs buss

Bussen er testet på lukket bane siden 2016 og har totalt kjørt over 1500 kilometer.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

De siste søknadspapirene ble sendt til Vegdirektoratet onsdag. Nå kan den førerløse bussen være på veien allerede i april.

Men det er en stund til bussen kan kjøre i vanlig trafikk uten noen sjåfør som passer på. For at det skal skje, må den testes mer på vanlige veier, og så trengs det en lovendring.

– Det er stor pågang rundt bussen, men vi må ikke glemme at dette er ny teknologi. Førerløse busser kommer til å bli utbredt, men det skjer ikke til neste år. Vi tenker alltid sikkerhet først.

– Hva skal vi med førerløse busser?

– Bussen skal transportere de reisende den første og siste kilometer av reisen. Dette er et av tiltakene som skal gjøre det enklere for de reisende på Nord-Jæren å velge kollektivtransport, svarer Skundberg.