Tanken er enkel. Det handler ikke om å tvinge folk til å parkere bilen. Men å gå, sykle og reise kollektivt når du kan, og kjøre bil når du må.
– Det har vært en kjempesuksess. Jeg er ikke i tvil om at andre norske byer bør se til oss, sier kommunikasjonssjef i Kolumbus, Grethe Skundberg.
Selskapet får ukentlig forespørsler fra andre norske kommuner om prosjektet HjemJobbHjem. Men foreløpig har ingen andre innført lignende prosjekt.
– Nå opplever vi en økt interesse fra utlandet. Vi har reist til flere land for å fortelle om hva vi har fått til her.
Gulrot-prinsippet
Kun tre år etter oppstart har over 300 bedrifter og 40.000 ansatte blitt med på kollektivløftet i Stavanger-området.
– Her har de tenkt på hva det er som funker i folks liv... De har brukt gulrot-prinsippet, istedenfor å gi restriksjoner. Skal vi endre folks reisemønster, så må vi legge til rette for det, sier kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund, Inger Elisabeth Sagedal.
Torsdag mottar HjemJobbHjem-prosjektet ITS-prisen 2017 (se faktaboks) for sin evne til å tenke nytt og ta de reisende på alvor.
– Prisen deles ut til en nyvinning innen teknologi. HjemJobbHjem har vært innovative og satt sammen ulike transportformer. Der mange kjemper for at alle skal ta buss, sykle eller starte med bildeling.
Billig månedsbillett
For 515 kroner i måneden kan ansatte i bedrifter tilknyttet HjemJobbHjem reise ubegrenset med buss og tog. I tillegg er det mulig å nytte seg av bysykler.
– Jeg tenker Oslo, Bergen og flere andre norske byer bør se til Stavanger. HjemJobbHjem passer som hånd i hanske for å nå nullvekst-målet for biltrafikken, mener Sagedal.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener andre byer har mye å lære av HjemJobbHjem.
– Her kan andre og bli inspirert. Ofte får folk dårlig samvittighet når det snakkes om hvordan de løser transportbehovet sitt, selv om det viktigste for mange er å komme seg raskt til jobb. Dette prosjektet har truffet bedriftene og arbeidstagerne, og vist at de vil spare penger og kanskje tid og fått dem til å velge det frivillig, sier Solvik-Olsen.
Gjennom HjemJobbHjem har Kolumbus gått fra et kollektivselskap til et mobilitetsselskap.
– Det er mer enn et fancy ord. Det handler om hvordan vi skal bevege oss fra A til B til C, og hvordan vi som selskap skal hjelpe innbyggerne på reisen, forteller Grethe Skundberg.
Fylkestinget i Hordaland vurderer om deres kollektivselskap Skyss skal følge i Kolumbus' fotspor.
– Vi vil se om Skyss skal gjøres om til et mobilitetsselskap. I tillegg arbeider vi tett med blant annet Bergen kommune og Ruter, for å se på ulike tiltak og utfordringer under overskriften «Samlet mobilitet», forteller fylkesdirektør for samferdsel i Hordaland fylkeskommune, Håkon Rasmussen.
– Noe vi bør se nærmere på
I Oslo jobbes det med å finne ut hvordan kommunen kan bidra til å legge til rette for at flere skal reise miljøvennlig til jobb.
– HjemJobbHjem-prosjektet høres spennende ut og er absolutt noe vi vil se nærmere på, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg.
Hun er opptatt av å gjøre det som er mulig for at innbyggerne skal kunne spare både tid og penger på å reise miljøvennlig.
– Jeg tror de færreste liker å stange i bilkø til eller fra arbeidsplassen.