Hopp til innhold

UiS vil ha parkerings­avgift, men MDG mener kollektiv­tilbudet ennå er for dårlig

Lenge har det vært gratis, men snart kan det koste rundt 50 kroner dagen å parkere utenfor Universitetet i Stavanger. Dette får både studenter og politikere til å reagere.

Jack Roland Bystøl-Hill, parkeringsplass

Jack Roland Bystøl-Hill (22) står på parkeringsplassen til UiS.

Foto: Jonas Tronsen / NRK

– Jeg blir sur. Man har allerede et økonomisk press som student, så skal de hive på deg enda mer, forteller en frustrert Jack Roland Bystøl-Hill.

Bystøl-Hill går bachelor i maskiningeniør på Universitetet i Stavanger (UiS). Han mener innføringen av parkeringsavgift på UiS er lite gjennomtenkt.

Studenten kjører selv fra Vardeneset ved Dusavika. Det tar ham 12 minutter. Med kollektivtransport bruker han 40 minutter.

– Mange har jobb og familie. Med andre ord har de ikke tid til å bruke kollektivtransport, sier Bystøl-Hill.

Prisen er ennå ikke bestemt, men kommer trolig til å ligge på rundt 50 kroner dagen. Det kan bli rabatt for elbiler.

  • I 2017 ville Stavanger-politikerne at UiS skulle begynne å ta betalt. Da kunne 1500 parkere gratis. I dag er det 1200 parkeringsplasser.

På Blindern i Oslo var det omkring 260 gratis parkeringsplasser for studenter. Universitetet i Bergen tilbød 80 gratis parkeringsplasser til ansatte og studenter. Studentene ved NTNU i Trondheim måtte betale for å parkere.

Jack Roland Bystøl-Hill, el-bil.

Jack Roland Bystøl-Hill ved siden av sin elektriske bil.

Foto: Jonas Tronsen / NRK

Bystøl-Hill forstår miljøperspektivet, men mener kollektivtilbudet ikke er tilstrekkelig slik det er i dag.

– Man må se på individene, ikke kun helheten. Jeg vet det tar tid og ressurser, men hva ellers skal du gjøre? spør Bystøl-Hill.

I dag går det tolv avganger i timen deler av døgnet fra Stavanger sentrum til UiS.

– Vi har forståelse

UiS vil innføre betaling i første kvartal i år. På universitetet håper de å redusere biltrafikken i regionen.

– Vi vil gjøre vårt for den grønne omstillingen i samfunnet, sier direktør ved UiS, Karoline Holmboe Høibo.

Universitetet har tett dialog med Kolumbus om kollektivtilbudet.

Karoline Holmboe Høibo, direktør for organisering og infrastruktur ved UiS.

Karoline Holmboe Høibo sitter på kontoret med utsikt over campus.

Foto: Jonas Tronsen / NRK

Med et nytt Stavanger universitetssjukehus under bygging i samme område og en ny kollektivtrasé ved UiS har universitetet understreket behovet for et bedret kollektivtilbud. Der vil de ha på plass hyppigere avganger og et bedre tilbud til sine 12.000 studenter.

– Vi har forståelse for at dette ikke blir så godt mottatt av alle, men vi tenker at i det store bildet, så er det et viktig tiltak, reflekterer Høibo.

Tall fra UiS viser at 40 prosent av parkeringsplassene blir brukt av studenter. Ifølge Høibo tilsier dette at det ikke er så mange av studentene som kjører bil til universitetsområdet.

Hun forteller videre at tiltaket skal gjøre at de som trenger å bruke bilen, skal sikres parkeringsplass.

– Belastningen kan ikke bli for stor for de som er avhengige av å bruke bilen til campus, forteller Høibo.

Rune Askeland (MDG), hjemmekontor

Rune Askeland søker ly fra snøværet på sitt hjemmekontor.

Foto: Jonas Tronsen / NRK

– Universitetet er kjempeviktig

Fylkestingsrepresentant Rune Askeland (MDG) er skeptisk til parkeringsavgift.

– Greit nok å gjøre det dyrere å kjøre bil, men hvis du ikke gjør det lettere å ta bussen, så har du ikke kommet noe vei. Da skaper du kun frustrasjon, sier Askeland.

Studenter er ikke kjent for å ha mye penger på hverken brukskonto eller sparekonto.

– Vi må absolutt unngå at studenter sitter igjen med noen kjipe nudelpakker og bananer til middag hver dag, forteller Askeland.

Bør det innføres parkeringsavgift på Universitetet i Stavanger?

Studentorganisasjonen ved UiS (StOr) er positive til parkeringsavgift, men ønsker en gradvis opptrapping.

Leder for studentorganisasjonen (StOr), Joakim R. Ramsland.

Leder for studentorganisasjonen ved UiS, Joakim R. Ramsland.

Foto: Privat

– Vi er enige med universitetets plan om grønn omstilling, men det må skje etter de rette premissene, sier Ramsland.

Studentparlamentet foreslår at to timers gratis parkering for alle. Etter to timer vil de ha en dagsavgift på 50 kroner.

Fremtidens arbeidsplasser

– Det er studentene man skal ha i arbeidslivet i årene fremover. Derfor kan vi ikke sultefore dem, sier Askeland.

Han mener at det kan føre til at studenter velger andre byer å studere i, og kanskje heller ikke kommer tilbake.

– Parkeringsavgiftene blir toppen av isfjellet for studenters utfordringer. Hadde bussen gått ofte og vært kjempebillig, så hadde jeg ikke vært så bekymret, forteller Askeland.