Hopp til innhold

Mens resten av barnehagen gikk av satt to sovende treåringer igjen på bussen

Forelder er kritisk til håndteringen av hendelsen. – Vi må absolutt lære av dette, sier daglig leder i barnehagen.

Kolumbus busser i Stavanger sentrum

Barnehagen i Stavanger beklager på det sterkeste etter at to sovende treåringer ble igjen på bussen mens de voksne gikk av.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi har beklaget på det sterkeste, sier den daglige lederen i en barnehage i Stavanger.

Hun snakker om en uønsket hendelse som skjedde i slutten av mai, da barnehagen var ute på busstur i Stavanger.

– Bussen var veldig full. Da vi skulle gå av bussen måtte vi bære ut de som sov. Ved et uhell var alle de voksne ute på samme tidspunkt, og før de rakk å gå inn i bussen igjen lukket dørene til bussen seg, sier den daglige lederen.

Barnehage buss

Denne meldingen ble sendt ut til foreldrene ved den aktuelle barnehagen etter hendelsen.

Foto: Skjermbilde

Bussen fortsatte på ruten sin, og om bord satt to sovende 3-åringer, uvitende om at barnehagekameratene ikke lenger var rundt dem.

– Det er brudd på rutinene, da det skal alltid være en voksen på bussen. Det har skjedd fordi de måtte skynde seg.

Fikk med seg hendelsen

De ansatte ringte med en gang til Kolumbus, men slet med å komme i kontakt med sentralbordet.

Om bord på bussen forstod en annen passasjer hva som hadde skjedd. Hun ringte nummeret som sto på vestene til barna.

– De ansatte holdt kontakten med henne, og hun satt på med barna frem til stoppet der en ansatt ventet på dem.

Cirka 20 minutter etter bussen kjørte fra dem, var de ansatte gjenforent med barna.

Kritisk til rutinene

En forelder i barnehagen synes håndteringen i ettertid er bekymringsverdig.

– Vi fikk ikke vite det før en og en halv time etterpå. Det er ikke innafor å ikke vite om ungen er i barnehagen under oppsyn eller ikke.

– Hvorfor ringte de ikke oss med en gang? Vi burde fått beskjed da det skjedde, sier forelderen.

Den daglige lederen var ikke selv i barnehagen denne dagen, men hev seg i bilen da beskjeden kom frem.

– Jeg var cirka 20 minutter unna. Jeg brukte bilturen på å ringe styrelederen i barnehagen som er rutine. Så hadde jeg enda litt tid før jeg kom frem og valgte derfor å ringe Private Barnehagers Landsforbund og fikk snakke med en jurist.

Dette gjorde den daglige lederen for å forhøre seg om hvordan situasjonen burde håndteres videre.

– Jeg hadde ikke fullstendig oversikt, men jeg visste at barna var i sikkerhet og at de var kommet tilbake til barnehagen. Jeg kunne ikke ringe foreldrene før jeg hadde fått snakket med de involverte.

Senere på kvelden fikk alle foreldrene i barnehagen beskjed om hendelsen.

– Jeg mener vi sendte ut informasjon raskt. Vi har fått mye positive tilbakemeldinger om at vi spiller med åpne kort og at vi tar det på alvor, sier den daglige lederen i Stavanger-barnehagen.

Hun forklarer at sikkerheten blir skjerpet etter slike hendelser.

– Det er svært uheldig og ubehagelig for personalet som har trengt mye trygging i tiden etterpå, sier hun.

PBL: – Viktig med god kommunikasjon

Marius Iversen er kommunikasjonsdirektør i Private Barnehagers Landsforbund (PBL). Når en hendelse som dette skjer, sier han barnehagen må ta mange avgjørelser på kort tid.

– Barnehagens hovedfokus vil være å sikre at barna raskest mulig blir gjenforent med barnehagen eller andre trygge, kjente voksenpersoner, sier han.

Marius Iversen synast ikkje forslaget gir tryggleik til dei private barnehagane.

Kommunikasjonsdirektør i PBL, Marius Iversen.

Foto: Barbro Andersen

Kommunikasjon med de berørte foreldrene, både i den første fasen og i etterkant av hendelsen, sier han er viktig.

– Dette er noe barnehagene normalt prioriterer høyt, sier Iversen i PBL.