Fra før har vi nasjonale turistveier (se faktaboks) – veistrekninger som har fått offisiell status og skal legges ekstra godt til rette for reisende og turistnæring. Nå får også fotturistene sine «brune skilt».
I budsjettforliket mellom Høyre, Venstre, KrF og Frp er det for 2017 satt av 7,5 millioner kroner til tilskuddsordninga Nasjonale turstier.
- LES OGSÅ: Vil stoppe dårlig kledde turister
– Det er fantastiske nyheter at staten endelig er på banen, og at vi får gjennombrudd for at også statsnivået tar ansvaret for den tilrettelegginga vi har jobba med i årevis, sier Audun Rake, som jobber med både Kjerag og Preikestolen.
«Økt bruk gir utfordringer»
– Flere besøkende er gledelig for reiselivet, og betyr økt verdiskaping for mange lokalsamfunn. Men turistrømmen byr også på utfordringer, som slitasje på naturen, søppelhåndtering og ikke minst sikkerhet, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen ifølge ei pressemelding.
Turstier som penger må altså søke, men regjeringa bruker både Trolltunga, Preikestolen og Kjerag som eksempler: «På kort tid har de blitt internasjonale opplevelsesattraksjoner, (..) Men økt bruk gir også utfordringer lokalt», skriver Høyres stortingsgruppe i pressemeldinga.
Fra 300 til 600.000 innen 2027
Og en trenger ikke grave dypt i nyhetsarkivet for å finne eksempler på dét. I 2016 endte Røde Kors med 40 redningsoppdrag til Trolltunga i Hordaland. Årsstatistikken viste 80.000 fotturister i fjor. 100 ganger så mange som i 2010.
- NETT-TV: Se Brennpunkt – Alarm Trolltunga
På Preikestolen i Rogaland, en kortere tur, er besøket enda større. I 2016 endte det på 285.000, og er venta å stige til svimlende 600.000 innen 2027.
- LES OGSÅ: Planlegger køordning for Preikestolen
Pengene kan brukes alt fra informasjonstiltak og skilt til sti, sikkerhetstiltak, parkering eller bygninger. Både kommuner, kommunale foretak, stiftelser og organisasjoner kan søke.
Har flere planer
Audun Rakes to arbeidsgivere heter Stiftelsen Preikestolen og Lysefjorden Utvikling, og de to organisasjonen har planer om utvikling og opprustning av begge turmåla.
Ved starten av stien til Kjerag har parkeringskapasiteten lenge vært sprengt, og en utvidelse er ferdig utreda. Bare pengene mangler.
– 150 plasser koster omtrent 3,5 millioner kroner. Vi kommer til å søke om halvparten, sier han.
I tillegg kommer Stavanger turistforening til å søke om penger til opparbeiding av stien til Kjerag.
For Preikestolen står arbeid med stien, nødbu i løypa og penger til prosjektering av et servicesenter på ønskelista. Ifølge Rake kommer de til å søke om midler til alt.
KrF: – Terrenget tar skade
Både Frp, KrF og Venstre er glade for tiltaket.
– Som innbygger i Møre og Romsdal har jeg opplevd hvordan terrenget tar skade av omfattende fotturisme med tilhørende forsøpling, sier Steinar Reiten (KrF), mens Frp berømmer de frivillige:
– De har gjort mye, men kan utrette så mye mer med gode støtteordninger fra det offentlige, sier Jan Henrik Fredriksen (Frp).