NRK Meny
Normal

Trenerens elleville råd ga overraskende resultater

Lars Zachariassen er treneren som gir uvanlige råd til vanlige mennesker. Nå har nærmere 1200 nordmenn meldt seg på hans folkeaksjon «Én million skritt på hundre dager».

Trude Håland og Lars Zachariassen

Maratonløper Trude Håland og treningsblogger Lars Zachariassen gir deg rådene som gjør at du unngår nyttårsforsett-smellen.

Foto: Ole Andreas Bø

– Spis én pose chips og drikk fire liter brus om dagen.

Det var rådet fra trener og blogger Lars Zachariassen. Han ønsker å slå et slag for sunne verdier og treningsglede blant vanlige nordmenn. Men Zachariassen gjør det på sin egen måte.

– I går fikk jeg melding av mannen, som fikk rådet av meg.

På ti uker var fasiten: Han hadde blitt tretten kilo lettere, og fått mer overskudd til å leke med ungene og være på jobb.

– Det er ikke et råd jeg gir til mennesker med normalt kosthold, men her tok jeg utgangspunkt i en person som spiste to chipsposer og drakk seks liter brus om dagen, forteller Zachariassen.

– Han syntes at rådet mitt hørtes tullete ut. De normale rådene er jo at du skal spise mye grønnsaker og lage alt fra bunnen av, men ikke alt er svart-hvitt, legger treneren til.

Får folk i form

Nå har Zachariassen, sammen med Kjell Arild Ueland, kommet med et nytt, enkelt råd. «Én million skritt på hundre dager» er folkehelseaksjonen, som skal være et oppnåelig nyttårsforsett.

– Det høres voldsomt ut, men bryt tallene ned! Én million skritt på 100 dager, er ikke mer enn 10.000 skritt om dagen. For noen kan det fortsatt være mye, men det er faktisk i tråd med Helsedirektoratets anbefaling, sier han.

Til nå har nærmere 1200 nordmenn meldt seg på aksjonen, som skal gi deltakerne fysisk og psykisk overskudd.

– Det handler om å finne det som fungerer for deg. Én million skritt er et nyttårsforsett der du ikke går så hardt ut, som mange gjør med sine nyttårsforsett.

Lars Zachariassen

Nærmere 1200 nordmenn har meldt seg på Lars Zachariassens folkeaksjon «Én million skritt på hundre dager».

Foto: Ole Andreas Bø

Folkehelseaksjonen har fått sin egen Facebook-side, der deltakerne finner tilhørighet, motivasjon og får heiarop i fellesskap.

I motsatt ende av skalaen

Trude Håland (46) fullførte sitt første maraton i 2011. Siden den gang har hun fullført ytterligere 38 maraton. Nå har supermosjonisten satt seg mål om å fullføre 50 maraton før hun fyller 50 år.

Rådet hennes for å holde nyttårsforsettet er, i likhet med Zachariassen, overraskende enkelt.

– Ikke sammenlign deg med alle andre. Ta utgangspunkt i dine forutsetninger.

Hun mener treningsapper er litt «2015», altså gammeldags. Derfor bruker hun pulsklokke til å loggføre treningsøktene. Slik slipper supermosjonisten at andre skal kunne se hvor langt eller fort hun løper.

– Det viktigste er å føle en indre velvære og ha det greit med seg selv, mener Håland.

Selv finner hun motivasjon av å se progresjon i treningen.

– Jakten etter bedre tider og nye rekorder. Jeg blir aldri for gammel til å konkurrere med meg selv, forteller 46-åringen.

– Ikke alle skal løpe maraton

Lars Zachariassen mener det er viktig å strekke seg etter målene du setter deg, men samtidig må de være overkommelige.

– Ikke alle skal løpe maraton. Vi har forskjellige mål. De aller fleste ønsker et aktivitetsnivå som gjør at du kan følge opp unger, gå på jobb og samtidig ha overskudd til andre aktiviteter, sier han.