Hopp til innhold

Siddisene må betale for billetten igjen – merkes lite på trafikken

Selv om det ikke lenger er gratis buss i Stavanger, betyr ikke det nødvendigvis at det er langt færre som tar buss så langt i 2024.

Buss Stavanger

For flere unge spiller det ikke noe rolle om bussen er gratis eller ikke, de må ta den uansett.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Elena Bjørndal flyttet til Stavanger på nyåret.

Da var tilbudet på gratis kollektivtransport, som ble innført sommeren 2023, over.

– Det er veldig surt at når jeg flyttet hit så var det ikke gratis lengre. Jeg tar bussen hver dag siden jeg ikke har bil, sier Bjørndal.

Elena Bjørndal

Elena Bjørndal synes det er surt gratistilbudet ble tatt bort, men tror det er andre ting pengene kan gå til.

Foto: Erik Waage / NRK

Og hun er ikke alene på bussen.

Nord-Jæren er økningen i antall busspassasjerer i januar på 200.000 reisende, sammenlignet med januar i fjor, ifølge tall fra Kolumbus.

Med andre ord har økningen som kom etter bussen ble gratis, holdt seg.

Ingen stor nedgang etter gratis-kuttet

Selv om det ikke lenger er gratis buss, betyr ikke det nødvendigvis at det er langt færre som tar buss så langt i 2024.

Godt over to og en halv million reiste med bussene på Nord-Jæren i januar 2024.

September 2023 var en rekordmåned med nesten 2,8 millioner passasjerer.

Fra juli til desember 2023 var det mulig å kjøre gratis buss.

Hvis vi regner ut gjennomsnittet på antall passasjerer fra august til desember 2023 ender snittet på 2,6 millioner passasjerer.

Her har vi ikke tatt med juli måned ettersom det var en startmåned for gratis buss, og en måned der det på generelt grunnlag blir tatt mindre buss.

– Tallene kunne vært høyere

– Jeg er veldig glad for at det er en økning i forhold til i fjor. Det betyr at folk tar bussen selv om den koster, sier Dag Mossige, gruppeleder i Stavanger Ap sin kommunestyregruppe.

Gruppeleder for Ap i Stavanger kommunestyre, Dag Mossige.

Dag Mossige er gruppeleder i Stavanger arbeiderparti sin kommunestyregruppe. Han er glad for økningen og tror gratis buss i fjor har bidratt til dette.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Men han spør seg om tallene kunne vært enda høyere dersom den nye ledelsen i kommunen ikke skrota gratis buss.

– Jeg synes det er veldig synd, sier Mossige.

Tormod Wilson Losnedal er gruppeleder i Stavanger Høyres kommunestyregruppe. Han erkjenner at gratis buss har hatt en effekt på passasjerøkningen inn i 2024.

Men:

– Det er ikke bærekraftig.

Han minner om at prøveprosjektet med gratis buss nå er over og jubler over at passasjerveksten fortsetter.

– Det er ikke slik at vi bare kan ta hundrevis av millioner fra sparekontoen til å ha gratis buss, sier Losnedal.

Tormod Wilson Losnedal

Gruppeleder i Stavanger Høyre sin kommunestyregruppe, Tormod Wilson Losnedal.

Foto: Else Pedersen / NRK

Økning i hele fylket

Det er ikke bare på Nord-Jæren at folk benytter seg hyppigere av busstilbudet.

På Jæren og i Dalane har det vært en oppgang på omtrent 20.000 reisende, og 32.000 reisende på Haugalandet.

Totalt har antall reisende med buss i Rogaland økt med 9 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

– Vi synes det er fantastisk. Vi jobber for at flere skal ta bussen, så det er utrolig motiverende, sier kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus, Morten Nesvik.

Morten Nesvik

Kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus, Morten Nesvik, synes det er motiverende at flere tar bussen.

Foto: Thomas Ystrøm / NRK

Han tror at flere fikk øynene opp for bussen da den ble gratis.

– Det er fortsatt et godt tilbud. Ting er også blitt dyrere, så å ta buss er jo et godt alternativ å spare penger på, sier han.

Men selv om flere setter seg på bussen, er det ikke all kollektiv transport folk benytter seg av.

Antallet som tok hurtigbåt i januar i år har sunket med 49 prosent siden i fjor.

Bysyklene har også stått mer stille, med en nedgang på 15 prosent for samme periode.

Edith Kristin Nøkling er direktør i Kolumbus. Hun sier målet for Kolumbus i år er å beholde alle de nye kundene de har fått gjennom perioden med gratis buss.

– Samme om det er gratis eller ikke

For studenten William Østgård utgjør det ingen forskjell om bussen er gratis eller ikke.

Han må ta den.

– Jeg satt pris på gratisperioden, men nå må jeg jo bare betale for bussen.

Han syntes imidlertid ikke det er dumt å måtte betale for den.

– Det er greit å støtte opp så vi får et godt bussutvalg, sier studenten.

William Østgård

På bussen bruker William Østgård å høre på musikk, løse ordspill og kryssord. Han tar bussen minst fire ganger i uken for å komme seg til universitetet.

Foto: Erik Waage / NRK

Flere bruker bussen like mye uavhengig om den er gratis eller ikke.

– Folk har ikke så mye valg, man må jo bare ta den.

Det sier Simen Arholm som benytter seg av kollektivtransporten flere ganger ukentlig.

Simen Arholm

Simen Arholm tror «vanlige folk» synes det er verre enn studenter å nå betale for bussen.

Foto: Erik Waage / NRK

Han mener det er billig for studenter uansett, men tror folk i arbeidslivet heller foretrekker bilen nå.

– Det var greit at det var gratis. Jeg har månedskort og det koster bare 300 kroner, så det utgjør ikke så mye, sier han.