Hopp til innhold

Nå må sykehuspasientene bestille og legge ut for drosjen

Anbudsrunden ga ikke Stavanger universitetssjukehus (SUS) «akseptable tilbud». Derfor må alle pasienter fra 1. mars bestille, betale og få refundert drosjen på egen hånd. – De stiller for strenge krav, mener taxinæringen.

Anbudsrunden ga ikke Stavanger universitetssjukehus (SUS) «akseptable tilbud». Derfor må alle pasienter fra 1. mars bestille, betale og få refundert drosjen på egen hånd. – De stiller for strenge krav, mener taxinæringen.

►SE VIDEO: Til nå har pasienter med behov for drosje kunnet henvende seg til Pasientreiser på sykehuset. Fra 1. mars er ikke det lenger mulig. Drosjeselskapene har ikke gitt Stavanger universitetssjukehus (SUS) gode nok tilbud, mener SUS.

– Anbudskonkurransen ble nylig avlyst på grunn av høy pris og manglende konkurranse. Fra 1. mars har vi ikke lenger avtale for syketransport med drosje for pasienter som skal i Randaberg, Sandnes eller Stavanger, skriver Helse Stavanger HF på sine hjemmesider.

Stavanger Taxi har frem til nå hatt denne avtalen med Stavanger universitetssjukehus (SUS). Administrerende direktør Svein Svimbil mener at Helse Stavanger hadde helt urealistiske forventninger til drosjenæringen.

– De forventet at et stort drosjeselskap som oss skulle ha 99,8 prosent punktlighet. Vi har kanskje 99 prosent, men jeg tror ikke mange greier 99,8, sier han.

– Pasientene må kun legge ut

Han mener det er trist for pasientene.

– Hvis vi skal kjøre pasienter på like vilkår som andre drosjeturer, tar vi det til etterretning, sier Svimbil.

Til nå har Pasientreiser håndtert drosjetransport for pasientene; både bestilling og betaling. SUS presiserer at regningen ikke kommer til å havne hos pasientene selv om denne ordningen opphører.

Den største forskjellen er at pasientene nå både må bestille og legge ut selv, skriver SUS.

Halvparten mente drosjen kom for sent

– Vi jobber kontinuerlig med å finne andre løsninger for pasientene som trenger transport til og fra behandling, sier direktør ved Divisjon for medisinsk service, Hans Tore Frydnes.

Overfor NRK avviser han at de stiller for strenge krav, og viser til en undersøkelse gjort i fjor. Der svarer halvparten av de 110 spurte pasientene at drosjen ikke hentet dem til avtalt tid.

– Vi har stilt krav som er i henhold til de standarder vi har hatt, for eksempel når det gjelder å hente pasienten innenfor et avtalt tidsrom, sier Frydnes, som også mener prisen drosjeselskapene ville ha, er for høy.

– Vi vil ha stort fokus på å holde saksbehandlingstiden nede, slik at pasientene får pengene de har lagt ut tilbake så raskt som mulig, sier Frydnes til SUS' hjemmesider.