Hopp til innhold

Tar skyhøye drosjegebyr

Flere legekontor i landet tar seg godt betalt for å bestille drosje for pasientene sine. Pasienter og drosjesjåfører reagerer på at det koster mellom 50 og 150 kroner bare for å bestille drosje.

Drammen Taxi

Ifølge kilder NRK har vært i kontakt med må pasienter pugge ut fra 50 kroner til 150 kroner for å bestille drosje.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

– Jeg mener dette ikke er rett, sier Aud Vikstad.


Hun er bosatt i Sykkylven i Møre og Romsdal og benytter legekontoret der. Ifølge henne har hun betalt 55 kroner bare for å få bestilt taxi i hvert fall i to år. Og hun er ikke den eneste.

Aud Vikstad

Aud Vikstad har ofte betalt gebyr, og mener dette ikke er rett.

Foto: Sara Lovise Roaldseth / NRK

– Alle som benytter seg av drosjer bestilt av legekontoret har opplevd dette. Jeg har fått så mange telefoner fra folk som ikke er blid for at de må betale. Alle prater om det, men ingen tør å gjøre noe med det, sier Vikstad.

Den ansvarlige ved legekontoret har vært bortreist og har til nå ikke vært tilgjengelig for kommentar. Heller ikke andre i helseetaten har ønsket å kommentere saken, men henviser til den ansvarlige ved kontoret.

Store gebyr

– Pasientene vi har vært i kontakt med opplever det som om de betaler dobbel egenandel, sier leder for Pasientreiser i Møre og Romsdal Dagfinn Tynes.

Legekontorene tar store gebyr for å bestille drosje for pasientene sine.

Ifølge flere kilder som NRK har vært i kontakt med varierer prisen på en slik bestilling i Møre og Romsdal fra 50 kroner til 150 kroner.

NRK har også vært i kontakt med drosjesjåfører som har opplevd at pasienter har måtte pugge ut med mye penger for en taxitur, og som ofte lar sinnet gå ut over dem.

– Uheldig for pasienten

Dagfinn Tynes bekrefter at flere legekontor tar gebyr for å skaffe transport, og at de har fått tilbakemeldinger fra ulike steder i Møre og Romsdal.

– Slik vi oppfatter det fakturer de et beløp til pasienten når pasienten ber om rekvisisjon fra pasientreiser. Det skrives en elektronisk rekvisisjon som de tar seg betalt for, sier Tynes.

Reglene er slik at pasienter har krav på å få dekt drosje ved behov for øyeblikkelig hjelp, eller når helsetilstand gjør det nødvendig. Men for å få godkjent dette er det legen som må skrive ut en rekvisisjon for drosjen.

Dagfinn Tynes

– Det er uheldig for pasienten flere legekontor tar seg betalt for denne praksisen, sier Dagfinn Tynes.

Foto: Rune A. Hansen / NRK

Nå viser det seg at flere legekontor velger å ta seg betalt for denne praksisen. NRK Dette er ekstrautgifter som pasienten ikke kan føre på frikortet sitt.

– Vi syns det er uheldig for pasienten, og vi syns det er litt uheldig når behandlerne fakturerer slike oppdrag, sier Tynes.

– Mener du at dette burde vært en service fra legekontoret?
– Det mener jeg. Det er et kundeforhold man bør ivareta, og ikke bare et pasientforhold, sier Tynes.

– Tidkrevende oppgave

Leder i legeforeningen i Møre og Romsdal Ottar Grimstad sier problemet er det har kommet en ordningen som fører til at legene tar seg betalt.

– Ordningen med pasientreisekontoret gjør at legen må sørge for å bestille på pasientreisekontoret selv eller ved hjelp av sitt personale. Dette er en ny oppgave som er arbeidskrevende og tidkrevende.

Ottar Grimstad

Ottar Grimstad sier legene tar betalt fordi ordningen er arbeidskrevende.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

Grimstad sier det er behov for en sentral avklaring.

– Det er klart det virker urimelig når pasientene må betale store gebyr for å få utført tjenester som det fra staten sin side er meningen skal skje gratis, sier Grimstad.

Flere tilfeller

Frp-er Kari Kjønaas Kjos fikk spørsmål fra Akershus angående denne praksisen og stilte derfor tidligere helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen spørsmål i mai i år om det er slik at pasienter nå må få legekontoret til å bestille transport dersom pasienter skal få refusjon for sin reise?

I svaret fra Strøm-Erichsen blir det sagt at:

Når pasienten har rett til å få dekket drosje ved behov må det attesteres av lege eller annet helsepersonell. De sørger for dette gjennom å utstede en rekvisisjon. Det følger av den nasjonale rekvisisjonspraksisen, som ble etablert av Pasientreiser ANS i desember 2010 (...) Det er ikke anledning for behandlere til å kreve betaling fra pasienten i forbindelse med rekvirering av transport. Vi er kjent med at det var litt ulik praksis vedrørende dette i oppstarten. Årsaken var at enkelte leger anså dette som utstedelse av en erklæring, som det er en takst for. Så vidt jeg er kjent med, skal det være ryddet opp i disse forholdene.
– Jeg er ikke overrasket over at praksisen likevel skjer, selv om det står at det ikke er anledning for det. Mange reagerer kanskje ikke fordi vi må betale for så mange ulike servicer, men blir det et høyt beløp så kommer nok reaksjonene, sier Kari Kjønaas Kjos til NRK.