Dagbladet flytter til Hasle

I dag ble det vedtatt at Dagbladet flytter fra Havnelageret til bydelen Hasle, til tross for store protester fra de ansatte.

Havnelageret, Oslo

FLYTTER FRA HAVNELAGERET: Dagbladet flyttet fra tradisjonsrike Akersgata til Havnelageret i mai 2008.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Det var Kampanje som først meldte at styret i Berner Media Holding vedtok å samlokalisere Dagbladet med Aller Media på Hasle.

Flyttingen skjer ikke med de ansattes velsignelse. En undersøkelse redaksjonsklubben gjorde blant sine medlemmer tidligere i høst, viste at mange mente flytting ville svekke avisens konkurranse med andre medier og skade merkevaren.

– En trist dag for Dagbladet

Harald S. Klungtveit, leder for redaksjonsklubben i Dagbladet, sier at de ansatte er skuffet og forbannet.

– Journalistene hadde et klubbmøte nå i ettermiddag, og alle er enige om at dette er en trist dag for Dagbladet, sier Klungtveit til NRK.

Aller Media kjøpte Dagbladet i 2014. De holder i dag til i Oslo sentrum, men skal flytte til et helt nytt hovedkontor på Hasle i 2015. Bygget vil ligge knapt fem kilometer nordøst for Dagbladets nåværende lokaler i Havnelageret.

– Jeg har full forståelse for at dette kan virke litt bagatellmessig for andre, det er mange bedrifter som flytter på seg i løpet av et langt liv. Men i nyhetsjournalistikken går det ikke an å overvurdere viktigheten at ligge sentralt også fysisk på grunn av den kilde- og samfunnskontakten vi er helt avhengige av i det daglige, sier Klungtveit.

Tidligere har et stort flertall av journalistene i Dagbladet truet med å slutte dersom mediehuset forlater Oslo sentrum. Klungtveit sier at han håper de likevel vil være med til Hasle.

– Nå er folk veldig frustrerte, så får vi se når de har diskutert seg imellom. Jeg håper selvfølgelig at så mange som mulig blir med videre.

– Gir muligheter

Tore Stangebye

Tore Stangebye

Foto: Mohammed Alayoubi

Administrerende direktør i Dagbladet, Tore Stangebye, sier til NRK at han har forståelse for journalistenes reaksjon, men at det samtidig er mye å hente ved å samarbeide tettere med Aller Media.

– Jeg opplever ikke dette som en trist dag. Vi er heldige som har blitt del av en større familie, og sånn sett har vi større muligheter for å fortsatt kunne utøve det som er vårt kjerneprodukt, som er nyhetsformidling, sport og underholdning. Jeg har forståelse for journalistenes reaksjoner angående nærhet til kildene og sentrum, og vi skal jobbe videre med hvordan vi kan minimere ulempene ved å flytte, sier Stangebye.

Han tror blant annet at Dagbladet vil kunne dra nytte av å være tettere på Aller Media når de fortsetter å satse digitalt.

– Alle våre satsingsprosjekter for tiden er rettet mot digital vekst. Vi ser at vi har et sterkt breddeprodukt, og er på jakt etter å bygge flere nisjeprodukter over tid. Aller Media har med sin erfaring en betydelig kompetanse på nisjesiden.

Tidligere i år kuttet Dagbladet 48 årsverk ved at ansatte frivillig tok sluttpakke. Stangbye sier at det ikke er planlagt noen nedbemanning i forbindelse med flyttingen.

– Men vi har vedvarende utfordringer i et mediemarked som er i kraftig endring. Vi har en sterk posisjon digitalt, men når inntektene presses spesielt på løssalg og annonser, så er vi nødt til kostnadseffektivisere for å gå rundt.