Hopp til innhold

Lover å gjøre ny storkommune bilvennlig

Mens andre norske byer vil temme biltrafikken, lover Høyre-ordfører Olav Breivik å legge til rette for bilene i nye Indre Østfold kommune.

Olav Breivik (H), ordfører i Hobøl

Høyre-ordfører Olav Breivik har ikke dårlig samvittighet for å kjøre sin nye Volvo. – Bare når jeg lader hybriden om natta og får strøm fra brunkull fra Tyskland, sier han.

Foto: Christian Nicolai Bjørke/NRK

– Hvis ikke byene våre blir vennlige å kjøre inn i, kjører flere til Sverige for å handle. Det er mer miljøvennlig at vi legger til rette for handel med bil i våre egne byer, sier Olav Breivik, som i dag er ordfører i Hobøl i Østfold.

Han er også ordførerkandidat for Høyre når fem kommuner slår seg sammen til én fra nyttår. Breivik mener bilen bør ha en sentral plass når det skjer og vil bygge parkeringshus og la kommunale parkeringsplasser være gratis.

– Vi bor spredt og betaler mye skatter og avgifter allerede før vi kommer til sentrum. Da kan vi ikke belastes ekstra i tillegg, sier Breivik.

Han får drahjelp til sine bildrømmer ved at de fire bomstasjonene som nå er innenfor grensene til den nye storkommunen forsvinner i 2021.

Mener bilister får svi

Bilen har blitt en het potet i årets kommunevalg. En tredel sier at bompenger er viktig når de skal velge parti, og Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) har over 25 prosents oppslutning for andre måned på rad i Bergen.

Hobøl-ordføreren mener at bilister får for mye tyn i Norge.

– Ja, det har vært en periode hvor vi har sett på bilen som en forurenser. Hvis vi ser framover, vil det ikke være sånn, sier Breivik og peker på elbiler og renseteknologien i Euro6-motorer.

Forståelse fra MDG

Et bilvennlig samfunn blir ikke akkurat møtt med jubel hos Miljøpartiet De Grønnes lokallag i Indre Østfold – men heller ikke med slakt.

– Jeg ville kanskje ikke akkurat valgt de ordene, som statsminister Erna Solberg pleier å si. Indre Østfold er mer enn nok bilvennlig som det er i dag, sier ordførerkandidat Marius Hagen.

Samtidig mener han at det ikke er mulig å komme utenom bilen, og at en bilvennlig kommune i det minste må legge til rette for nullutslippsbiler.

– Så elendig som kollektivtilbudet er i Indre Østfold, må folk ha bil for å komme seg rundt. Så enkelt er det, sier Hagen.

Latter fra FNB

Stig Ole Skaldebø fra Askim jobber for å starte et lokallag for Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) i Indre Østfold. Han ler når han hører om Breiviks bilvennlige kommune.

– Dette er Høyre som prøver å demme opp for FNB. Men det er bra at de snakker positivt om bilen, sier han.

Olav Breivik avviser at han er ute etter å fiske stemmer hos misfornøyde bompengeaksjonister.

– Nei, dette er noe jeg har vært klar på i mange år, sier han.