Jernbaneverket valgte å sette i drift det nye signalsystemet på Østre linje, som er først ut med å teste det nye anlegget, selv om de kjente til at det har feil som kunne føre til forsinkelser. Nå kommer det penger for å få fortgang i utbedringene.
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sto for åpningen i slutten av august i år da landets første jernbanestrekning med nytt signalanlegg ble åpnet.
Vurderer busser
Østre linje har vært test-strekning for det nye signalsystemet, kalt ERTMS (European Rail Traffic Management System), og målet var å få landets mest moderne jernbanestrekning. I stedet har forsinkelsene stått i kø.
Signalfeil står i dag for rundt femti prosent av alle togforsinkelser i Norge, men med det nye systemet vil det bli forbedringer, lovet Jernbaneverket.
NSB på sin side har sagt at hvis forsinkelsene fortsetter, må de vurdere å sette inn busser.
Østfoldbanen har hatt opp til en halv time forsinkelser på grunn av problemer med systemet som har kostet over en milliard å utbedre.
Regjeringen bevilger 544 millioner kroner til å få fart på arbeidet med det nye signalsystemet ERTMS, som skal få togene her i landet til å holde ruten.
Det europeiske systemet er allerede på plass på Østfoldbanens østre linje, og nå står Ofotbanen, Nordlandsbanen og Bergensbanen for tur. Sistnevnte strekning har opplevd uker der 40-50 prosent av togene er forsinket, skriver Aftenposten.
– Potensial for raskere utbygging
Men selv om regjeringen øker bevilgningen til nytt system med 85 prosent sammenlignet med 2015-budsjettet, kan den ikke tallfeste hvor mye raskere utbyggingen vil gå.
– Vi kan ikke være helt konkrete på hvor mye vi greier å forsere utbyggingen, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.
Sverre Kjenne i Jernbaneverket sier det er potensial for raskere utbygging, selv om tidsplanen allerede er stram. De ekstra pengene kommer uansett godt med.
– Det gjør at vi kan få ut anbud på utbygging av ERTMS neste år. Det kan også gjøres forberedende arbeider på de første linjene, som å grave grøfter. Dette gjør at vi reduserer risiko, at selve utbyggingen blir bedre forberedt.
Regjeringens forslag til statsbudsjett legges fram onsdag.