Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på gangbrua over E134 i Frogn mandag.
Her lovte han Arbeiderparti- og Senterparti-politikere fra begge sider av fjorden at et tunnelløp nummer to skal på plass.
– Dette er et veldig etterlengtet tunnelprosjekt for å få plass bedre fremkommelighet og mindre sårbarhet, sier Nygård til NRK.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård setter av penger til Oslofjordtunnelen.
Foto: Olav Juven / NRKBranner og ulykker
Noen hundre meter lenger vest stuper veien ned under Oslofjorden og kommer ut igjen i Asker på motsatt side.
Branner, ulykker og hyppige stengninger har ridd tunnelen som en mare i årevis.
NHO, lastebilbransjen og kommunene på begge sider av fjorden har lenge kjempet for å få et løp nummer to på plass.
For næringslivet i store deler av Sør-Norge er E134 hovedveien til Sverige og resten av Europa.
Det ene tunnelløpet under fjorden er stadig stengt, til stor frustrasjon for næringslivet og andre bilister
Foto: Hallgeir Braastad / NRKDe er frustrerte over at stadige stengninger gjør at de i stedet må kjøre rundt på allerede overbelastede veier gjennom Oslo.
– Det er ikke bra for befolkningen som skal på arbeid, og det er åpenbart heller ikke bra for næringslivet som skal ha godset fram, sier Jon-Ivar Nygård.
– Knytter kommunene sammen
– En gledens dag, sier ordføreren i kommunen i østenden av tunnelen, Hans Kristian Raanaas i Frogn.
– Vi får en bedre beredskapsvei gjennom tunnelen. Og det knytter kommunene sammen, øst-vest, E6-E18, sier han.
Han ser for seg at en stabil fjordforbindelse vil legge til rette for nye arbeidsplasser på begge sider.
– Nå kan vi få samferdsel under fjorden hvor man ikke må kjøre bil, men sitte på en buss på en trygg og sikker måte, sier Raanaas.
FORNØYDE ORDFØRERE: Hans Kristian Raanaas (Sp) i Frogn og Cathrine Kjenner Forsland (Ap) i Nesodden.
Foto: Olav Juven / NRKNHO legger vekt på at en nytt løp i Oslofjordtunnelen også vil redusere trafikken inn til og gjennom Oslo.
– Dette er en viktig satsing som vil redusere reisetiden mellom øst og vest for store deler av norsk næringsliv, sier regiondirektør i NHO Viken Oslo, Vegard Einan.
Høyest prioritet
Håpet ble tent da Statens vegvesen i fjor vår satte Oslofjordtunnelen helt øverst på sin liste over hvilke veiprosjekter som de ville prioritere.
Fire prosjekter blir regnet som gryteklare. Det betyr at det kun trengs grønt lys fra Stortinget før Vegvesenet kan lyse ut anbud og sette i gang:
- E134 Oslofjordforbindelsen (Viken) – 6,5 milliarder kroner
- E134 Røldal – Seljestad (Vestland) – 4 milliarder kroner
- E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland) – 12,4 milliarder kroner
- E16 Hylland – Slæen (Vestland) – 1,9 milliarder kroner
Skuffelsen var derfor stor da ingen av dem fikk plass i årets budsjett. En av grunnene var krigen i Ukraina.
I mai i år la Vegvesenet fram årets ønskeliste med de samme veiene på topp fire.
Budsjettlekkasjer i valgkampen
Og midt i lokalvalgkampen blir håpet tent for flere av dem. For to uker siden var finansminister Trygve Slagsvold Vedum i Nordland og lovte milliarder til ny E6.
Mandag røpet Jon-Ivar Nygård altså at han vil gi grønt lys for ny Oslofjordtunnel.
Han sier til at det er mindre beløp til å starte opp som blir satt av neste år, men at det betyr at det ikke er noen vei tilbake.
– Nå skal selvfølgelig statsbudsjettet vedtas. Men vi har ingen grunn til å tro at dette ikke er prosjekt som vil høste bred oppslutning i Stortinget.
Hva med Vestland
– Når kommer de to prosjektene i Vestland som også står på Vegvesenets topp fire-liste?
– Man kan jo avvente statsbudsjettet og se om det dukker opp noe der. Eller så er det jo kommende statsbudsjetter, sier Jon-Ivar Nygård.